هرچه به استوا نزدیک تر شویم پرنده ها رنگارنگ تر می شوند

به گزارش سیناپرس، نتایج بررسی های جدید دانشمندان بین الملل به رهبری دانشگاه شفیلد انگلستان نشان داده است که پرندگان استوایی تقریباً 30 درصد رنگارنگ‌تر از پرندگان غیر گرمسیری هستند که در نزدیکی قطب‌ها زندگی می‌کنند.

علیرغم این که طبیعت گرایان اولیه ای مانند چارلز داروین و الکساندر فون هومبولت برای اولین بار، در قرن 18 و 19 به وجود چنین روندی مشکوک شدند، اما اثبات این موضوع به دلیل نیاز به بررسی حجم زیادی از داده ها و همچنین استفاده از فناوری تصویربرداری پیشرفته در مقیاس جهانی تا به امروز به تاخیر افتاده است.

تیم تحقیقاتی در بررسی های خود از بیش از 4500 گونه پرنده رهگذر مانند گنجشک، پرنده آوازخوان و فنچ عکاسی کردند. آن ها سپس با استخراج اطلاعات از پیکسل های عکس، رنگ پر را در 1500 نقطه جداگانه روی هر نمونه شناسایی کردند.

به گزارش سیناپرس، این کار به محققان اجازه داد تا تعداد کل «مکان های رنگی» در هر نمونه را به عنوان یک معیار برای میزان رنگارنگ بودن پرنده استخراج کنند.

به گفته آن ها اگرچه هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا پرندگان گرمسیری رنگارنگ تر هستند، اما برخی یافته ها نشان می دهند که احتمالا تفاوت های غذایی بین گونه های گرمسیری و غیر گرمسیری و همچنین تأثیر زیستگاه آن ها می تواند نقش کلیدی در این خصوص داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، این یافته‌ها بینشی نوین را در مورد چگونگی توزیع تنوع زیستی در سراسر سیاره ما ارائه می‌دهند و به محققان این امکان را می‌دهند تا اصطلاحا «نقاط داغ» رنگ پرندگان را مشخص کنند و از آن چه در صورت عدم حفاظت مؤثر گونه‌های پرندگان و زیستگاه‌های آن‌ها ممکن است از بین بروند، آگاه‌تر شوند.

محققان فوق در بررسی های خود علاوه بر موارد ذکرشده قبلی، از بیش از 24 هزار پرنده موجود در مجموعه موزه تاریخ طبیعی نیز عکس گرفتند که نمونه هایی از بیش از 95 درصد از گونه های پرندگان زنده جهان را در خود جای داده است.

آن ها می گویند: این کار، وجود الگوی گسترده‌ای را نشان می‌دهد که بر اساس آن، حرکت ما از قطب به سمت استوا باعث می شود متوجه شویم که پرندگان، تا30 درصد رنگارنگ‌تر می شوند. به گزارش سیناپرس، این موضوعی هیجان انگیز است، زیرا به ما کمک می کند تا عوامل ترویج و حفظ تنوع زیستی در مقیاس جهانی را بهتر درک کنیم. البته باید دانست که بدون شک، هنوز چیزهای بیشتری در مورد عوامل اکولوژیکی و تکاملی دقیق وجود دارد که افزایش رنگارنگی گونه‌های گرمسیری را می توان به آن ها نسبت داد.

یافته های جالب فوق را نشریه جهانی Nature Ecology & Evolution منتشر کرده است.

نویسنده:رها امیدوار