نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تمرینات ورزشی پیشرونده انجام دهید

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهش های اخیر نشان می دهد که یک برنامه تمرینی پیشرونده شامل تمرین های عضلانی، قدرتی و تمرین با وزنه می تواند برخی از اثرات فیزیولوژیکی و روانی تجربیات نامطلوب دوران کودکی (ACE) را در زنان جوان کاهش دهد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های ایالات متحده، این تجربیات نامطلوب با تأثیر منفی طولانی مدت بر سلامت، بهزیستی و همچنین فرصت ‌های زندگی مرتبط هستند. 

تجربیات نامطلوب دوران کودکی رویدادهای بالقوه آسیب زایی هستند که قبل از ۱۸ سالگی رخ می دهند. این رخدادها می توانند شامل مانند سوء استفاده، بی توجهی یا از دست دادن والدین باشند. تقریباً ۶۱ درصد از بزرگسالان ایالات متحده حداقل یک تجربه نامطلوب در دوران کودکی را دارند و حدود ۱۶ درصد از افراد چهار بار یا بیشتر آن ها را تجربه کرده اند. تجربیات نامطلوب دوران کودکی خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و مشکلات سلامت روان را افزایش می دهند.

برای انجام آزمایش ها، تیم پژوهشی ۴۲ زن بالغ جوان سالم را به سه گروه شامل یک گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم کردند. گروه آزمایش شامل ۱۴ زن جوان بود که حداقل چهار تجربه نامطلوب در دوران کودکی را تجربه کرده بودند. به گزارش سیناپرس،  یکی از گروه های کنترل شرایط یکسانی با گروه آزمایش داشت و گروه کنترل دیگر از زنان جوانی تشکیل شده بود که هیچ تجربه نامطلوبی را در دوران کودکی تجربه نکرده بودند.

در ادامه، گروه آزمایش در یک برنامه ورزشی پیشرونده با شدت متوسط تا زیاد شرکت کردند. این برنامه شامل دو روز تمرین هوازی و دو روز تمرین مقاومتی در هفته بود.به گزارش سیناپرس، با رسیدن شرکت کنندگان به نقاط عطف تعیین شده، تمرین های مقاومتی به طور پیوسته افزایش وزن داشتند. 

نتایج مطالعات نشان داد که شرکت کنندگان در دو نشانگر سلامت قلبی عروقی و دو نشانگر بهزیستی روانی بهبود یافتند. فشار خون شرکت کنندگان و سطح اندوتلین-1 آنها کاهش یافت، پپتیدی که باعث انقباض عروق خونی می شود. شرکت کنندگان همچنین در برنامه ریزی اهداف زندگی خود بهبود یافتند که یک نوع معیار سنجش روانشناختی امید است.

قابل توجه است که محققان ارتباطی را بین پیامدهای فیزیولوژیکی و روانشناختی مشاهده کردند که یک رابطه روانی بالقوه بین ویژگی های روانشناختی مثبت و عوامل خطر قلبی عروقی در زنان جوان مبتلا به تجربیات نامطلوب دوران کودکی را نشان می دهد.

به گزارش سیناپرس، محققان در انتها یادآور شدند: داده های ما ممکن است به یک ارتباط روانی-فیزیولوژیکی قلبی عروقی مهم در زنان بالغ جوانی اشاره کند که استرس روانی اجتماعی قابل توجهی را در دوران کودکی تجربه کرده اند. این استرس ها می تواند از طریق شرکت در تمرینات ورزشی ساختار یافته و پیشرونده شامل تمرین با وزنه و حرکات استقامتی بهبود یابد.

مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: American Physiological Society

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل