نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بهره برداری از مدلی سه بعدی برای حفظ تنوع زیستی اقیانوس ها

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان بین المللی استفاده از یک رویکرد سه بعدی برای حفاظت از دریاها می تواند به گسترش مناطق حفاظت شده اقیانوسی تا 30 درصد در همین دهه فعلی که در آن قرار داریم، کمک کند.

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا معتقدند این استراتژی می‌تواند به محافظان و دولت‌ها کمک کند تنوع زیستی اقیانوس‌ها را با جزئیات بی‌سابقه ای ارزیابی کنند.

آن ها می گویند: ما برای حفاظت از جهان زیستی آب ها، نباید آن ها را در قالب نقشه های دو بعدی بررسی کنیم.به گزارش سیناپرس، رویکرد جدید به ما اجازه می‌دهد تا اقیانوس‌های جهان را در سه بعد کامل، شامل رصد مناطق عمقی و بستر دریا به‌عنوان لایه‌های مختلف یک سیستم پیچیده دریایی مشاهده و ارزیابی نماییم.

در گذشته، بیشتر مناطق حفاظت شده دریایی در مناطق کم عمق ساحلی مانند صخره های مرجانی تعیین می شدند و تنوع زیستی در ستون آب و در بستر دریا به عنوان یک سیستم در نظر گرفته می شد.

محققان معتقدند: این روش ممکن است در محیط‌های دریایی کم‌عمق مفید باشد، اما در اقیانوس‌های باز، سطوح می‌توانند تا کیلومترها از کف دریا دور باشند و اکوسیستم‌های کاملاً متفاوتی را در بر بگیرند.

به گزارش سیناپرس، حالا در روش جدید سه بعدی، دانشمندان در تلاش برای حفظ تنوع زیستی در مناطق عمقی مختلف هستند و همچنین می خواهند چگونگی اثر تغییرات آب و هوایی بر هر منطقه را تحت نظر بگیرند. آن ها امیدوارند که این رویکرد به ایجاد مناطق حفاظتی دریایی بزرگ تر، دقیق تر و موثرتر کمک کند.

آن ها اظهار داشته اند: ما با نگاه دقیق به دریاهای آزاد که 64 درصد از کل مساحت اقیانوس ها را تشکیل می دهند، مناطقی را شناسایی کرده ایم که با گرم شدن اقیانوس ها احتمال مهاجرت گونه ها از آن ها کمتر است. لذا می توان آن ها را به عنوان پناهگاه های تنوع زیستی در هنگامه تغییرات آب و هوایی در نظر گرفت.

این مناطق اگرچه تنها حدود شش درصد از دریاهای آزاد را تشکیل می دهند، اما خانه تعدادی از گونه های در معرض تهدید مانند پستانداران دریایی، پرندگان دریایی، لاک پشت های دریایی و بسیاری از گونه های ماهی هستند.

در این تحقیق اعلام شده از آنجایی که دریاهای آزاد توسط شیلات جهان مورد بهره برداری بی وقفه قرار می گیرند، ما می توانیم از مدل های سه بعدی دقیق خود برای جلوگیری از اختلالات اقتصادی غیرضروری استفاده کنیم و در عین حال حفاظت از گونه های آسیب پذیر را به حداکثر برسانیم.

یافته های فوق را نشریه بین المللی و معتبر Nature منتشر کرده است.

مترجم:رها امیدوار
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل