نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوروز را باید با آیین نیک بدرقه کنیم

به گزارش سیناپرس، سیزدهم فروردین ماه هر سال، روز پایان جشن های نوروزی است. این روز در تقویم رسمی ایران به نام روز طبیعت نامگذاری شده است. در این روز مردم بنا بر سنت قدیمی و فرهنگی مان از خانه ها بیرون می آیند و با پناه بردن به دامن طبیعت، این روز را جشن می گیرند.

فلسفه سیزده بدر و روز طبیعت

طبق روایاتی در دوران پادشاهی خشایارشاه روز سیزدهم فروردین بر اساس توطئه یهودیان و دختری به نام استر حدود 77 هزار نفر از ایرانیان از جمله وزیر دانای خشایارشاه به نام هامان در سراسر کشور کشته شده اند به همین دلیل ایرانیان این روز را نحس می دانستند و برای در امان ماندن از این نحسی از منازل خود خارج می شدند اما دیگر روایات عنوان می کنند که روز سیزدهم فروردین در ایران باستان روزی خجسته و مبارکی بوده است. این روز، روز پیروزی ایزد باران بر دیو خشکسالی است. در باور پیشینیان پیش از آشو زرتشت(۱۸۰۰ قبل از میلاد) برای اینکه ایزد باران در سال جدید پیروز و دیو خشکسالی نابود شود باید مردم در نیایش روز تیر ایزد_سیزدهم هر ماه شمسی که تیر روز نامیده می شود، مربوط به فرشته بزرگ و ارجمندی است که "تیر" نام دارد_از این ایزد یاد کنند و از او در خواست باریدن باران کنند از اینرو آنها به دشت و صحرا و کنار چشمه ها و آب های روان می رفتند و به شادی و پایکوبی می پرداختند و آرزوی بارش باران از خداوند می کردند.

سنت گره زنی در سیزده بدر

بر اساس منابع و کتب، در روز سیزدهم فروردین پسر و دختر دوقلوی کیومرث برای اولین بار در جهان با هم ازدواج کرده اند از آنجایی که در این دوران عقد و نکاحی شناخته شده نبود، آنها با گره زدن دو شاخه پایه ازدواج خود را در این روز بنا کرده اند. پس از آن دختران و پسران دم بخت برای بستن پیمان زناشویی نیت کرده و علف گره می زدند. این مراسم در زمان کیانیان متروک شد اما بار دیگر در دوران هخامنشیان رواج پیدا کرد. امروزه نیز این مراسم همچنان در نزد ایرانیان باقی مانده است.

منابع طبیعی مان را تخریب نکنیم

منابع طبیعی فراوان یکی از نعمت هایی بزرگی محسوب می شود که خالق یکتا به مردم این سرزمین عطا کرده است از اینرو باید در حفظ این منابع کوشا باشیم و ضمن اجرای این سنت نیک و زیبا از هدر رفت، تخریب و نابودی این منابع طبیعی پیشگیری کنیم از اینرو باید در روز طبیعت مواردی را رعایت کنیم که روز پاسداشت و توجه به طبیعت تبدیل به روز نابودی آن نشود.

شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این خصوص گفت: محل اسکان مان در روز طبیعت را باید طوری انتخاب کنیم که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد. همچنین از آزار و اذیت حیوانات خودداری کرده و آرامش آنها را برهم نزنیم.
وی افزود: حتما کیسه زباله برای جمع آوری زباله ها در پایان روز همراه خود داشته باشیم و از رها کردن زباله ها در جنگل، ساحل، کنار رودخانه ها، مناطق کوهستانی و چشم اندازهای طبیعی بپرهیزیم. همچنین تا حد امکان در این روز از غذاهای آماده‌ای که نیاز به پخت ندارند، استفاده کنیم و در صورت مواجه شدن با هرگونه آتش سوزی در جنگل و بوستان ها، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کرده و در صورت لزوم به مراکز آتش نشانی یا منابع طبیعی اطلاع دهیم.

در جنگل ‌ها آتش روشن نکنید

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور نیز درباره روز پاسداشت طبیعت گفت: از هم میهنان عزیز انتظار داریم اگر به عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها مراجعه می ‌کنند از روشن کردن آتش اکیدا خودداری کنند زیرا اگر به نحو مطلوب و شایسته ‌ای آنرا خاموش نکنند ممکن است این آتش به سایر نقاط جنگل سرایت کند. توقع داریم در روز طبیعت، شهروندان از مظاهر زیبای طبیعت لذت ببرند و از این میراث گرانبها و موهبت الهی به درستی بهره مند شوند.

وی اظهارداشت: شماره تلفن ‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ پل ارتباطی مردم با منابع طبیعی در سراسر کشور در اختیار عموم شهروندان است و همکاران منابع طبیعی به صورت شبانه ‌روزی پاسخگوی اخبار و گزارشات ارسالی هستند.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل