نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وسایل چوب سوز در خانه ها منبع اصلی آلودگی هوا است

به گزارش سیناپرس، ماریسا کورتلند (Marisa Korteland) اقتصاد دان و همکارانش، بر اساس داده‌ های انتشار گازهای گلخانه‌ ای از اداره آمار اتحادیه اروپا، میزان آلودگی هوا را با گرم کردن و پخت و پز در خانه‌ ها محاسبه کردند. هزینه های بهداشتی محاسبه شده هم شامل هزینه های مستقیم برای مراقبت های بهداشتی بوده و هم هزینه های اجتماعی ناشی از نرخ بالاتر بیماری ها و مرگ و میر زودرس را در بر می گیرد.

کورتلند در مورد این پژوهش می گوید: در نظر گرفتن اثرات آلودگی هوا بر سلامتی بسیار مهم است. او می گوید که سیاست گذاران معمولاً این کار را انجام نمی دهند زیرا هیچ ارزش اقتصادی برای آن قائل نمی شود.

طبق این مطالعه، آلودگی هوای ناشی از سوخت‌های فسیلی و چوب سوزانده شده در خانه‌ ها برای گرم کردن یا پخت و پز منجر به ۲۷ میلیارد یورو هزینه‌ های بهداشتی در اتحادیه اروپا و بریتانیا می ‌شود. این تقریباً به اندازه آلودگی هوای ناشی از حمل و نقل است که سالانه ۳۶ میلیارد یورو هزینه های بهداشتی به همراه دارد. 

لوازم خانگی چوب سوز مسئول ۶۳ درصد از ۲۷ میلیارد یورو هستند زیرا سوزاندن چوب هزینه های بهداشتی بالایی نسبت به انرژی تولید می کند. به عنوان مثال در بریتانیا، اجاق ‌های چوبی تنها ۱۱ درصد از انرژی نهایی مورد استفاده برای گرم کردن و پخت و پز را تامین می ‌کنند اما ۵۴ درصد از هزینه ‌های مربوط به سلامت را به همراه دارند.

کورتلند می ‌گوید متوسط هزینه ‌های بهداشتی استفاده از اجاق ‌های چوبی برای یک سال برای هر خانوار۷۵۰ یورو است در حالی که ۲۱۰ یورو برای رانندگی با خودروی دیزلی و ۳۰ یورو برای دیگ ‌های گازی محاسبه می شود. به گزارش سیناپرس، این مطالعه می ‌گوید اگر کشورها اجاق‌ ها و دیگ ‌های بخار را با پمپ‌های حرارتی با انرژی الکتریکی تعویض کنند، هزینه‌ های مرتبط با سلامت ناشی از آلودگی هوا می ‌تواند به صفر کاهش یابد.

علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی معتقد است که هزینه‌ های محاسبه ‌شده بسیار دست ‌کم‌ گرفته شده است زیرا آنها آلودگی هوای داخل خانه را در نظر نمی‌ گیرند. به گفته پژوهشگران، سطح آلودگی هوا می تواند در داخل خانه هایی که از چوب یا وسایل سوخت فسیلی استفاده می کنند بسیار بالا باشد. با این حال، از آنجا که بسته به عواملی مانند میزان تهویه خانه ها و تعداد دفعات آشپزی، سطوح آلودگی به طور قابل توجهی متفاوت هستند، داده های کافی برای دستیابی به یک تخمین قابل اعتماد وجود ندارد.

به گزارش سیناپرس، اتحادیه اروپا سوزاندن چوب را به عنوان راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تشویق می کند. منتقدان می گویند سوزاندن زیست توده در این مقیاس پایدار نبوده و به تنوع زیستی در سطح جهانی آسیب می رساند.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: newscientist

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل