نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت بتنی با لاستیک های قدیمی

به گزارش سیناپرس، بتن با ردپای بسیار بالای کربن، هدف اصلی محققانی است که مصالح سبزتر را برای آینده ساخت ‌و ساز توسعه می ‌دهند. مطالعات جدید نشان داده ‌اند که چگونه می‌ توان از تایرهای لاستیکی قدیمی برای ساخت گونه ای از بتن استفاده کرد که قوی ‌تر و مقاوم ‌تر در برابر حرارت بوده و انعطاف‌ پذیری بیشتری دارد.

یک مطالعه جدید ارزش و عملکرد این بتن را در اجرای بناها در محیط‌های واقعی ارزیابی کرده و دریافت که در بسیاری موارد بهتر از بتن معمولی عمل می کند.

بتن مورد استفاده در این مطالعه به عنوان بتن خرده لاستیکی شناخته می شود و تولید آن شامل خرد کردن تایرهای لاستیکی به خرده هایی با قوام مشابه ماسه است. سپس می‌ توان این خرده‌ها را برای جایگزینی نسبت معینی از شن و ماسه که معمولاً با سیمان، آب و سایر مواد مخلوط می ‌شود،به گزارش سیناپرس، برای تشکیل بتن استفاده کرد که نه تنها وابستگی به مواد طبیعی را کاهش داده بلکه به لاستیک دور ریخته ‌شده عمری دوباره می ‌بخشد. 

دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه ملبورن به دنبال انتقال این ماده از آزمایشگاه به ساختمان بوده‌ اند و خاطرنشان کردند که اگرچه آزمایش ‌ها نویدهای مثبت زیادی می دهد اما قابلیت اطمینان به این بتن در ساخت و ساز در دنیای واقعی مستلزم کاوش بیشتر است.به گزارش سیناپرس، برای بررسی کاربرد عملی آن در محیط های مسکونی، دانشمندان در سال ۲۰۱۸ دو دال بتنی تقویت شده با لاستیک را به همراه دو دال بتنی معمولی در محوطه دانشگاه استرالیای جنوبی قالب گیری کرده و تیم به دقت عملکرد مواد را در طول زمان نظارت کردند.

در ادامه دکتر اسامه یوسف (Osama Youssf) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: ما متوجه شدیم که بتن خرده لاستیک ‌دار با ۲۰ درصد جایگزینی شن و ماسه از نظر حجم، از برخی جهات نسبت به بتن معمولی برتر است. این برتری شامل مقاومت در برابر ضربه، چقرمگی و شکل ‌پذیری بالاتر، عایق حرارتی و صوتی بهتر می شود.

وی افزود: جالب است که در طول پروژه پیمانکاران نیز هیچ تفاوتی بین استفاده از بتن خرده لاستیکی و بتن معمولی با توجه به پمپاژ، لکه‌ کشی یا تکمیل سطح بتن با استفاده از ماله برقی، گزارش نکردند و حتی اعلام کردند که مخلوط خرده لاستیک در واقع به تلاش فیزیکی کمتری در تمام جنبه ها نیاز داشت. به گزارش سیناپرس، عواملی مانند مقاومت در برابر ضربه و چقرمگی نوید خوبی برای طول عمر بتن است که تمرکز کلیدی برای دانشمندانی است که در این زمینه کار می کنند. ساختن فرم‌ های بادوام ‌تر از بتن با استفاده از تایرهای قدیمی و غیرقابل تجزیه و مخرب محیط زیست، می ‌تواند از چندین جهت مفید باشد.

پروفسور یان ژوگه ناظر این مطالعات گفت: نتایج به وضوح نشان می‌ دهد که بتن خرده‌ لاستیکی یک جایگزین مناسب و امیدوار کننده برای بتن معمولی در صنعت ساختمان است. ما قویاً توصیه می‌ کنیم که صنعت ساختمان، بتن خرده‌ لاستیکی را به عنوان جایگزینی پایدار برای بتن معمولی در ساختمان‌ های مسکونی در نظر بگیرد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Structures منتشر شده ودر دسترس علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل