نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ستاره ای مربوط به مراحل ابتدایی تکامل کیهان

به گزارش سیناپرس، محققان بین‌المللی بر اساس مشاهدات تلسکوپ هابل، موفق به کشف یک ستاره یا منظومه ستاره‌ای بسیار دوردست شده اند که سن آن حدود 900 میلیون سال پس از انفجار بزرگ موسوم به بیگ بنگ تخمین زده شده است.

به گفته این تیم پژوهشی که هدایت آن را دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا به عهده داشته است، ستاره یا منظومه ستاره‌ای فوق بسیار دورتر از مشاهدات قبلی ما از جهان بوده و آن را در مراحل اولیه تکامل کیهان قرار می‌دهد. 

آن ها می افزایند که جرم این ستاره 50 برابر خورشید تخمین زده می شود. این محققان نام منظومه ستاره ای فوق را «ایرندل» برگرفته از یک کلمه انگلیسی قدیمی به معنای «ستاره صبح گاهی» یا «نور در حال طلوع» گذاشته اند. 

محققان به کمک سیستم عدسی گرانشی، یعنی پدیده‌ای که در آن اجسام دور توسط اجرام نزدیک‌تر بزرگ‌نمایی می‌شوند، نشان داده اند که این جرم سماوی، ممکن است یک ستاره منفرد یا منظومه ستاره‌ای دوگانه ای باشد. به گزارش سیناپرس،آنها گزارش می دهند که جرم ایرندل، بیش از 50 برابر جرم خورشید است و شاخص موسوم به «رد شیفت» 6.2 را برای آن محاسبه کرده اند. 

این شاخص به نحوه کش آمدن نور هنگام حرکت یک جرم سماوی اشاره دارد و می توان از آن برای پی بردن به فاصله اجرام نجومی استفاده کرد. هرچه این عدد بزرگتر باشد، شیء دورتر یا به اصطلاح، در اوایل تاریخ کیهان قرار دارد. مشاهدات قبلی که از ستارگان منفرد بزرگ‌نمایی شده به دست آمده بود، دارای شاخص رد شیفت حدود یک تا 1.5 بوده اند.

محققان آمریکایی اشاره کرده اند که جزئیات دقیق دما، جرم و خواص طیفی ستاره هنوز نامشخص است و برای اطلاع دقیق از این موارد، باید منتظر مشاهدات تلسکوپ فضایی جیمز وب که به تازگی در مدار خود قرار گرفته، ماند.

گفتنی است که این یافته ها را نشریه پیشرو و تراز اول جهان، Nature منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل