نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گردشگری پزشکی فرصتی برای کشورهای در حال توسعه

به گزارش سیناپرس، طی دو سال گذشته ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مرزها مسدود شده و عملا روند سفر و گردشگری مختل شود. طبیعتا دلیل این موضوع نیز ظهور و شیوع سریع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن بود ولی باید توجه داشت بیماری ها همیشه باعث لغو سفر نشده و در بسیاری از موارد انگیزه ای برای رفتن به سایر مناطق به شمار می روند.

در حقیقت در شرایط عادی بسیاری از بیماران برای دسترسی به امکانات پزشکی ارزان تر و با کیفیت تر به برخی مناطق جهان سفر می کنند که این موضوع طی دهه های گذشته رواج زیادی یافته و از ان با عنوان گردشگری پزشکی یاد می شود.

در این پروسه دو فاکتور بسیار مهم امکانات و فناوری های پزشکی و هزینه های تمام شده جهت درمان نقش مهمی ایفا کرده و باعث شکل گیری جریان انتقال بیمار به مراکز خاصی می شود.به گزارش سیناپرس،  در گذشته و با توجه به انحصاری بودن بسیاری از علوم و فناوری ها، مردم از کشورهای کمتر توسعه یافته  به مراکز پزشکی در کشورهای پیشرفته برای بهره مندی از درمان پزشکی که در جوامع خود در دسترس نبود، سفر می کردند.

در دهه های اخیر با تغییر در شرایط توزیع فناوری و رشد علمی کشورهای در حال توسعه، این جریان معکوس شده و  مردم از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه برای برخورداری از درمان پزشکی ارزانتر سفر می کنند، هر چند روند سنتی سفرهای پزشکی به کشورهای پیشرفته همچنان ادامه دارد.

یکی دیگر از دلایل سفر برای دریافت خدمات درمانی این است که گاهی برخی از درمان ها در کشور مبدا، قانونی نیستند مانند برخی از روش های باروری و یا پیش گیری از بارداریبه همین دلیل برخی از افراد برای جراحی های پزشکی دریافت خدمات دنداپزشکی یا انواع درمان های دیگر سفر می کنند.

به گزارش سیناپرس، افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی نادر ممکن است به یک کشور دیگر که در آن درمان این اختلالات بهترانجام می شود سفر کنند. با این حال، تقریبا هر نوع خدمات بهداشت و درمان، از جمله روانپزشکی، درمان های جایگزین، مراقبت های دوران نقاهت و حتی خدمات تدفین در توریسم درمانی وجود دارد. گردشگری پزشکی یک اصطلاح گسترده تر برای سفرهایی با هدف  درمان های پزشکی و استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی است. 

اولین نمونه ثبت شده از سفر مردم برای دستیابی به خدمات پزشکی به هزاران سال قبل باز می گردد، به زمانی که زائران یونانی از سراسر دریای مدیترانه به قلمرو کوچکی در خلیج سارونیک به نام اپیدوریا Epidauria سفر می کردند. به گزارش سیناپرس. این مردم، آنجا را سرزمین خدای شفا دهنده به نام اسکلپیوس Asklepios قلمداد می کردند. احتمالا شهرهای دارای آبگرم و بیمارستان، اولین شکل گردشگری پزشکی در طول تاریخ محسوب می شدند. برای مثال در قرن هجدهم در انگلستان مردم برای درمان بیماری ها از نقرس گرفته تا ناراحتی های کبدی و برونشیت به چشمه های معدنی می رفتند.

چرا سفرهای پزشکی محبوب شد

عواملی که به افزایش محبوبیت سفرهای پزشکی منجر شده اند شامل هزینه های بالای مراقبت های بهداشتی، زمان های طولانی انتظار برای برخی روش های درمانی خاص، سهولت و قیمت مناسب مسافرت های بین المللی و پیشرفت در  تکنولوژی و استانداردهای پزشکی در بسیاری از کشورها است.

به گزارش خبرگزاریsinapress،اجتناب از انتظار برای زمان طولانی عامل اصلی گردشگری پزشکی در انگلستان است، در حالی که در آمریکا، دلیل اصلی سفر با هدف دریافت خدمات پزشکی ، قیمت های ارزان تر در خارج از کشور است.بسیاری از عمل های جراحی در کشورهای مقصد در توریسم درمانی هزینه ای بسیار کمتر نسبت به سایر کشورها دارد. برای مثال، در ایالات متحده، پیوند کبد ممکن است هزینه ای بالغ بر ۳۰۰هزار دلار در بر داشته باشد در حالیکه همان عمل در تایوان حدود ۹۱هزار دلار هزینه دارد.

در کشورهای توسعه یافته جهان مانند ایالات متحده، گردشگری پزشکی دارای دورنماهای رشد زیادی است که پیامدهای بی ثبات کننده بالقوه فراوانی دارد. طبق آمار پیش بینی شده توسط شرکت مشاور دیلویت Deloitte ، پیش بینی شده است که توریسم درمانی در ایالات متحده می تواند در دهه آینده ده برابر شود.

با این حال، برداشت ها از توریسم درمانی همیشه مثبت نیست. به گزارش سیناپرس، درکشورهایی مانند آمریکا، که دارای استانداردهای بالای کیفیت هستند، توریسم درمانی به عنوان یک عامل خطرناک برشمرده می شود. در برخی از نقاط جهان، مسائل سیاسی کلان می توانند در انتخاب کشور مورد نظر برای گردشگران پزشکی که به دنبال خدمات بهداشتی هستند، تاثیر گذار باشد.

در سال های گردشگری با هدف دور زدن برخی قوانین پزشکی نیز رشد بسیاری کرده است. این نوع گردشگری به منظور دسترسی به خدمات پزشکی که در کشور مقصد قانونی اما در کشور مبداغیر قانونی است انجام می گیرد. این سفر ها می توانند شامل اقدام برای باروری، سقط جنین و یا اقدام به خودکشی به کمک دکتر باشد.

به باور پژوهشگران ، مشکلات توریسم درمانی شامل موارد زیر است:

مخاطرات پزشکی

گردشگری پزشکی دارای مخاطراتی است که معمولا در کشور مبدا که مراقبت های پزشکی به صورت محلی ارائه می شود، وجود ندارد. برخی از کشورها، مانند آفریقای جنوبی یا تایلند دارای اپیدمیولوژی مربوط به بیماری های عفونی  بسیار متفاوت با سایر کشورها هستند. قرار گرفتن در معرض این بیماری ها بدون داشتن سیستم ایمنی منطبق بر همان شرایط، یک خطر جدی برای افراد ضعیف، به طور خاص در بیماری های دستگاه گوارش محسوب می شود.

مسائل حقوقی

دریافت مراقبت های پزشکی در خارج از کشور ممکن است گردشگران پزشکی را درمعرض مسائل حقوقی ناآشنا قرار دهد. محدود بودن شکایت های قانونی در کشورهای مختلف می تواند یکی از دلایل ارزانی هزینه های پزشکی در آن کشور باشد. در حالی که برخی کشورها خود را به عنوان یک مقصد جذاب برای توریسم درمانی ارایه می دهند ولی فقط راه حل های قانونی محدودی برای قصور پزشکی درنظر می گیرند، که این راههای قانونی ممکن است برای گردشگران پزشکی غیر جذاب باشد.

مسائل اخلاقی و اجتماعی

به گزارش سیناپرس، عموما مسائل عمده اخلاقی و ابهامات بسیاری در حوزه توریسم درمانی وجود دارد. به عنوان مثال، خرید غیر قانونی اندام ها و بافت ها برای پیوند که با متد ثابت در کشورهایی مانند هند، چین، کلمبیا و فیلیپین مورد مطالعه قرار گرفته اند، یکی از همین نمونه ها است. 

مقصدهای عمده  توریسم درمانی

مهمترین مقاصد توریسم درمانی در آفریقا و خاور میانه شامل اردن، رژیم صهیونیستی و جمهوری اسلامی ایران هستند . مهمترین کشورهای میزبان گردشگران پزشکی در آمریکای شمالی و جنوبی شامل: برزیل، کانادا، کاستاریکا، کوبا، اکوادور، مکزیک و ایالات متحده است.
به گزارش سیناپرس، در حوزه آسیا و جزایر اقیانوس آرام کشورهایی از جمله: چین، هنگ کنگ، هند، مالزی، نیوزیلند، پاکستان، سنگاپور، کره جنوبی و تایلند مقاصد اصلی برای توریسم درمانی محسوب می شوند. در قاره اروپا نیز ارمنستان، فنلاند، فرانسه، آلمان، ترکیه و انگلستان مهمترین مقاصد توریسم درمانی هستند.

گرداوری و ترجمه گزارش: فاطمه کردی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل