نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خطر مرگ شش ماه پس از علائم اولیه حوادث قلبی و عروقی

به گزارش سیناپرس، بیماری های قلبی عروقی (CVD) علت اصلی مرگ و میر و بروز ناتوانی در سراسر جهان به شمار می رود و سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیماری های قلبی عروقی دلیل اصلی مرگ ۱۷/۹ میلیون نفر در هر سال است.

علاوه بر این مطالعات نشان می دهد حوادث قلبی عروقی مکرر یک اتفاق معمول بوده و در میان بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری (ACS) ۹ درصد از بیماران حداقل یک رویداد قلبی عروقی مکرر را پس از ابتلا به سندرم حاد کرونری ظرف مدت یک سال دوباره تجربه می کنند.

به گفته محققان سندرم حاد کرونری به گروهی از بیماری‌ های قلبی اطلاق می‌ شود که در آن جریان خون به قلب کاهش می ‌یابد. 
اما اینکه چه عواملی با افزایش خطر ابتلا به سندرم حاد کرونری مکرر و مرگ در میان بیماران مرتبط است، موضوع مطالعه حاضر توسط تیمی از پژوهشگران فنلاندی بود. محققان یک تجزیه و تحلیل گذشته نگر را با استفاده از داده های بیمارستانی انجام دادند که در آن بیماران اولین علائم بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ACVD) خود را بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ تجربه کرده بودند. این علائم شامل انفارکتوس میوکارد (MI)، آنژین ناپایدار (UA)، سکته مغزی (IS) یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) می شدند.به گزارش سیناپرس،در مجموع، ۴۸ هزار و ۴۰۵ بزرگسال با میانگین سنی ۷۱.۵ سال مورد بررسی قرار گرفتند. 

در میان شرکت کنندگان، مرگ شایع ترین رویداد پس از ظهور علائم اولیه و مواجهه با بیماری بود که  ۶۱.۵ درصد از افراد را شامل می شد. همچنین عود مجدد و ظهور علائم ثانویه  در ۳۸.۵ درصد از بیماران رخ داد. همچنین تحقیقات ثابت کرد که رویدادهای بعدی منعکس کننده علائم اولیه بودند.

گفتنی است که بر اساس گفته پژوهشگران میزان حوادث قلبی عروقی پس از ظهور هر مورد از علائم افزایش می یابد. به گزارش خبرگزاری سینا،از نظر زمانی، شش پس از علائم اولیه، ۱۴ درصد از بیماران دچار عوارض شدید شده و یا فوت کرده بودند. به گفته محققان این اتفاق در طول زمان نیز تثبیت شد، به طوری که پس از گذشت ۵ سال، ۴۱.۵ درصد از بیماران یا دچار عوارض مجدد شده یا فوت شده بودند.
پژوهشگران مهمترین عوامل خطر که بیشترین ارتباط را با خطرات بعدی حوادث قلبی عروقی دارند را افزایش سن، وجود دیابت و فشار خون بالا می دانند. گفتنی است که خطر مرگ به طور قابل توجهی در جنسیت مردان بیشتر است.
به گزارش سیناپرس، محققان در انتها به این نتیجه رسیدند که با توجه به یافته های خود، بیماری های قلبی عروقی حاد باید به سرعت شناخته شده و توسط اقدامات پیشگیری کننده کنترل شوند.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: hospitalhealthcare
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل