نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مغز انسان دچار توهم زمانی است

به گزارش سیناپرس، اما آنچه ما درک می کنیم می تواند تحت تأثیر بسیاری از عوامل قرار گیرد و یک آزمایش جدید نشان می دهد که چقدر به راحتی می توانیم ادراکات مان را توسط انتظارات و مفروضات خودمان دستکاری کنیم.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان توهم ادراکی جدیدی را کشف کردند که به طور موثر ترتیب زمانی درک شده وقایع را در یک دنباله تغییر می دهد. 

تیمی از محققان به رهبری کریستوس بچلیوانیدیس (Christos Bechlivanidis) روانشناس تجربی از دانشگاه لندن می گویند سوال اساس این است که آیا درک ما از زمان و نظم زمانی بازتابی واقعی از آنچه در جهان اتفاق می ‌افتد است یا مغز ما می ‌تواند انتظارات سطح بالاتری مانند علیت را تحت تاثیر قرار دهد. 

به گزارش سیناپرس،در یک سری آزمایش، محققان به بیش از ۶۰۰ شرکت ‌کننده انیمیشنی نشان دادند که در آن زنجیره‌ ای از رویدادهای به ظاهر ساده «ABC» به نظر می‌ رسد: برخورد مربع A با مربع B، که با مربع C برخورد می‌ کند.
در حقیقت، انیمیشن واقعاً نشان می ‌دهد که مربع C قبل از برخورد مربع B با آن شروع به حرکت می ‌کند.  در ادامه محققان دریافتند که وقتی انیمیشن ACB نشان داده می ‌شود، بسیاری از مردم زنجیره رویدادها را به ‌عنوان ABC به یاد می ‌آورند و تصورشان از نظم زمانی ظاهراً تحت تأثیر انتظاراتشان از علیت است.

بچلیوانیدیس در این باره گفت: در ابتدا ما به علیت معکوس علاقه مند شدیم و اینکه آیا در برخی شرایط، مردم می توانند علت هایی را که بعد از تأثیرات آنها اتفاق می افتد درک کنند. پس از انجام چند آزمایش، ما به سرعت متوجه شدیم که انتظار یک جهت زمانی قوی است که حتی اگر ترتیب را معکوس کنیم، مردم اصرار دارند که علت ها را دیده اند.
یک توضیح برای این پدیده این است که افراد ممکن است آنچه را که بعداً پس از دیدن زنجیره‌ای از رویدادها به خاطر می ‌آورند به اشتباه به خاطر بیاورند، چیزی که محققان آن را فرضیه حافظه نامیدند.

به گزارش سیناپرس، در آزمایش‌های جدید، بچلیوانیدیس و تیمش دوباره انیمیشن ACB را به شرکت‌ کنندگان نشان دادند، اما این بار پاسخ ‌های شرکت ‌کنندگان را در زمان واقعی ضبط کردند و از آن‌ها خواستند با همگام‌ سازی زمان ‌بندی، لحظاتی را که B و C شروع به حرکت می ‌کنند، نشان دهند. 
اگر فرضیه حافظه درست بود، شرکت کنندگان زمان بندی را به طور دقیق در زمان واقعی نشان می دادند. با این حال، علی ‌رغم مشاهده‌های مکرر، این آزمایش نشان داد که مردم در واقع حرکت B را زودتر از آنچه که واقعا انجام می‌ شد درک می ‌کنند.
محققان در مورد موضوع فوق توضیح می دهند: هنگام تماشای ترتیب مجدد ACB، شرکت کنندگان در واقع حرکت B را زودتر و C را دیرتر درک می کنند. زمانی که یکی از اجسام پنهان بود، جا به ‌جایی‌ هایی با چنین بزرگی مشاهده نشد. بنابراین، این زمینه علت واهی است که وارونگی نظم زمانی را ایجاد می‌ کند.

در حالی که هنوز چیزهای زیادی درباره این توهم ادراکی وجود دارد که به طور کامل نمی ‌دانیم، محققان می‌ گویند که توانایی ما برای درک عینی زمان ‌بندی با استنباط‌ هایی که در مورد زمان‌ بندی دریافت می‌ کنیم، جایگزین شده است.

به گزارش سیناپرس، این تحقیقات آخرین شواهد از روش‌های شگفت ‌انگیز مغز است که بر ادراک ما تأثیر می ‌گذارد، زیرا مغز تلاش می ‌کند تا سیل بی ‌وقفه اطلاعات بصری را که ما با آن مواجه می ‌شویم را کنترل کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیPsychological Science منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل