نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قلب زمین ۲۷/۵ میلیون سال است که می تپد

به گزارش سیناپرس، در ۲۶۰ میلیون سال گذشته، دایناسورها آمدند و رفتند، پانگه آ به قاره‌ها و جزایری که امروزه می ‌بینیم تقسیم شد و انسان ‌ها به سرعت دنیایی را که در آن زندگی می‌ کنیم تغییر داده ‌اند. اما با همه این اتفاقات، به نظر می رسد زمین زمان را نگه داشته است چراکه زمین ضربان قلب ۲۷/۵ میلیون ساله دارد.

این پالس ها یک چرخه ۲۷/۵ میلیون ساله از اتفاقات و جریان ‌های فاجعه ‌بار زمین ‌شناسی از جمله فعالیت‌های آتشفشانی، انقراض‌های دسته جمعی، شکل گیری مجدد صفحات و بالا آمدن سطح دریاها است. اما خوشبختانه، تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کند که ما ۲۰ میلیون سال دیگر تا ضربان بعدی زمان داریم.

مایکل رامپینو (Michael Rampino) زمین شناس دانشگاه نیویورک و پژوهشگر ارشد این مطالعه در بیانیه ای می گوید: بسیاری از زمین شناسان بر این باورند که رویدادهای زمین شناسی در طول زمان تصادفی هستند. اما مطالعات ما شواهدی آماری برای یک چرخه مشترک ارائه می ‌کند که نشان می ‌دهد این رویدادهای زمین‌ شناسی همبستگی داشته و تصادفی نیستند.
این تیم تحقیقاتی تجزیه و تحلیلی بر روی سن ۸۹ رویداد زمین شناسی در ۲۶۰ میلیون سال گذشته انجام داد. برخی از این رویدادها بسیار سخت بودند و بیش از هشت مورد از این رویدادهای تغییر دهنده جهان در طول زمان های کوچک از نظر زمین شناسی در کنار هم قرار گرفته و نبض فاجعه بار زمین را تشکیل داده اند.

این تیم پژوهشی اعلام کرد که این رویدادها شامل زمان انقراض های دریایی و غیردریایی، رویدادهای مهم اقیانوس ها، فوران های سیل های قاره ای، نوسانات سطح دریا، پالس های جهانی ماگماتیسم درون صفحه ای و زمان های تغییر در میزان گسترش کف دریا و شکل گیری مجدد صفحات زمین است. 

در ادامه محققان توضیح می دهند که نتایج پژوهش ها نشان می دهد که رویدادهای جهانی زمین شناسی به طور کلی همبستگی دارند و به نظر می رسد در پالس هایی با چرخه ۲۷/۵ میلیون ساله تغییرات زیربنایی رخ می دهند. 

زمین شناسان برای مدت طولانی در حال بررسی یک چرخه بالقوه در رویدادهای زمین شناسی بوده اند. در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۳۰، دانشمندان آن دوره معتقد بودند که زمین چرخه ‌ای ۳۰ میلیون ساله دارد.

آلن کالینز (Alan Collins) زمین‌ شناس دانشگاه آدلاید در این باره گفت: اکنون به نظر می رسد که همه چیز درست است. ۲۷.۵ میلیون سال دقیقاً همان جایی است که ما انتظار داریم. مطالعه ای که در اواخر سال ۲۰۲۰ توسط همین پژوهشگران منتشر شد نشان داد که این علامت ۲۷/۵  میلیون ساله زمانی است که انقراض های دسته جمعی نیز اتفاق می افتد.
کالینز توضیح داد که در این مطالعه اخیر، بسیاری از رویدادهایی که تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار داده است، علتی هستند، به این معنی که یکی به طور مستقیم باعث دیگری می شود. بنابراین برخی از ۸۹ رویداد اتفاق افتاده با یکدیگر مرتبط هستند. برای مثال، رویدادهای بدون اکسیژن که باعث انقراض های دریایی می شوند.
وی افزود: با بیان این موضوع، به نظر می رسد این چرخه ۲۶ تا ۳۰ میلیون ساله واقعی و در یک دوره زمانی طولانی تر است البته مشخص نیست که علت اصلی آن چیست!
به گزارش سیناپرس، این پالس‌های چرخه‌ ای تکتونیک و تغییرات آب و هوایی ممکن است نتیجه فرآیند های ژئوفیزیکی مرتبط با دینامیک تکتونیک صفحه ‌ای و ستون ‌های گوشته باشد یا ممکن است با چرخه‌ های نجومی مرتبط با حرکات زمین در منظومه شمسی و کهکشان همراه باشد. 
شرح کامل این تحقیق و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Geoscience Frontiers منتشر شده است.
مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل