نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تطابق نام و چهره باعث جذاب تر شدن افراد می شود

به گزارش سیناپرس، آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که تطابق نام و چهره می تواند بسیار جالب و خوشایند باشد؟ از آن جالب تر اینکه مردم ترجیح می دهند نام یک فرد با چهره وی مطابقت داشته باشد. 

نام‌ هایی که برای تلفظشان نیاز به گرد کردن دهان دارند، مانند لویی به صورت ‌های گرد بهتر می‌ آیند. با این حال، نام‌ هایی با صدای زاویه ‌دار، مانند پیتر، با چهره ‌های زاویه ‌دارتر بهتر احساس می ‌شوند.

روان شناسان در یک پروژه تحقیقاتی روان شناسانه افراد را با واداشتن به نگاه کردن به نام ها و چهره ها آزمایش کردند. گاهی اوقات تلفظ نام گرد با چهره گرد و گاهی تلفظ نام گرد با صورت زاویه دار مطابقت داشتند. آنها دریافتند که مردم ترجیح می دهند نام و چهره افراد با هم مطابقت داشته باشد.

به گزارش سیناپرس،سپس محققان آزمایش را یک مرحله جلوتر بردند. آنها تصور کردند شاید مردم بیشتر به نامزدهای سیاسی که نام با چهره آنها همخوانی دارد، رای می دهند؟

آقای دیوید بارتون (David Barton)، از محققان این پروژه پژوهشی توضیح داد: کسانی که نام‌ هایشان با چهره آنها همخوانی داشتند نسبت بیشتری از آرا را نسبت به کسانی که نام‌ ها با چهره نامتجانس داشتند به دست آوردند. 

به گزارش سیناپرس،این واقعیت که نامزدهای سیاسی با نام‌ های بسیار مناسب کرسی ‌های خود را با اختلاف زیاد نسبت به دیگر رقبا به دست می آورند، این ایده تحریک ‌آمیز را نشان می ‌دهد که رابطه بین تجربه ادراکی و بدنی می‌ تواند منبع قوی سوگیری در برخی شرایط باشد.

برای نشان دادن این موضوع، محققان دو تصویر جداگانه با دو نام بوبا و کیکی را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند و از آنها خواستند تا بگویند کدام نام به کدام تصویر تعلق دارد. بیش از ۹۵ درصد مردم تصویر سمت چپ را کیکی و تصویر سمت راست را بوبا نامیدند.

به گزارش سیناپرس،این نوع تلفظ و تطابق با چهره فرد در زبان های دیگر غیر از انگلیسی نیز دیده می شود. 
پروفسور جمین هالبرستات (Jamin Halberstadt) یکی از محققان این مطالعه در این رابطه گفت: به طور کلی، نتایج ما یک داستان ثابت را نشان می دهد. نام افراد، مانند نام شکل ها، برچسب های کاملا دلخواه نیستند. شکل‌ های صورت، انتظاراتی را در مورد نام‌ هایی ایجاد می‌ کنند که باید نشان‌ دهنده آن‌ ها باشند و نقض این انتظارات پیامدهای عاطفی را به همراه دارد که به نوبه خود به قضاوت ‌های اجتماعی پیچیده‌ تر، از جمله تصمیم‌ های رای‌ گیری منجر می ‌شود.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایح حاصل از آن در مجله بولتن و نقد روان شناسی (Psychonomic Bulletin & Review) منتشر شده است. 

مترجم: لیلی دهقان پور
منبع: spring 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل