نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افسردگی فصلی ریشه ژنتیکی دارد

به گزارش سیناپرس، اختلال عاطفی فصلی (SAD)، افسردگی زمستانی یا افسردگی تابستانی نوعی افسردگی تلقی می‌ شود که در آن، فردی که در بیشتر اوقات سال از شرایط روانی نرمال، برخوردار است، در زمستان یا تابستان، دچار عوارض اختلال افسردگی می‌ شود. 

شواهد اولیه وجود دارد که نشان می ‌دهد افراد با چشم‌ های آبی نسبت به افرادی که چشم‌ های قهوه ‌ای دارند کمتر در معرض آسیب‌ پذیری به اصطلاح اختلال عاطفی فصلی هستند.به گزارش سیناپرس، اختلال عاطفی فصلی به ویژه باعث خلق و خوی ضعیف در ماه‌ های زمستان می شود.

در یک مطالعه، محققان دانشگاه ولز جنوبی ده‌ ها دانشجو را در ولز و قبرس مورد بررسی قرار داده و دریافتند افرادی که چشم‌ های آبی دارند کمتر احتمال دارد اثرات فصلی را بر خلق و خوی خود نشان دهند.

یک تئوری آزمایشی توضیح می دهد که چشم ‌های آبی دارای یک اثر محافظتی هستند چرا که زیرا به نور حساس‌ تر بوده و به نوبه خود، ترشح ملاتونین در طول روز را مهار می‌ کنند. به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد ملاتونین هورمونی است که ظاهرا مسئول بی‌ حالی افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی است. 

افسردگی فصلی معمولاً از دوران جوانی شروع شده و در بین زنان نسبت به مردان شایع تر است. بعضی از افرادی که دچار این اختلال هستند، نشانه‌ های کم و نه چندان شدیدی مثل زودرنجی را به همراه خواهند داشت. به گزارش سینا،برخی از افرادی که دچار این اختلال هستند نیز با نشانه‌ های شدیدتری مواجه شده و در روابط و کارشان اختلال ایجاد می شود. 
محققان تاکید کردند تحقیقات بیشتری برای اثبات این مسئله مورد نیاز است تا به طور قطعی بتوان اظهار نظر کرد.

مترجم: زهرا همراز
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل