نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

درمان سرطان مقاوم سر و گردن با داروی مالاریا

به گزارش سیناپرس، پزشکان اغلب شیمی درمانی را به عنوان یک گزینه درمانی برای سرطان انتخاب کرده اند. این روش شامل استفاده از داروهایی مانند سیس پلاتین برای مرگ سلول های سرطانی است.

با این حال، مشخص شده که این روش درمانی برای سرطان های سر و گردن کمتر موثر است، زیرا سلول های این انواع سرطان توانسته اند در برابر این داروها مصونیت پیدا کنند. بنابراین انتخاب پزشکان برای استفاده از این روش در اکثر موارد درمان بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، ناموفق است.

این امر باعث شده است که دانشمندان برای کشف اینکه چگونه سلول های انواع سرطان می توانند این کار را انجام دهند، به تحقیق بپردازند.به گزارش سیناپرس،  به تازگی تیمی از دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ و UPMC تصویر واضحی از چگونگی این اتفاق شناسایی کرده اند.

تحقیقات نشان داد که TMEM16A پروتئینی است که مسئول افزایش مقاومت سلول ها به داروی سیس پلاتین است. دانشمندان دریافتند که این پروتئین معمولاً در حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان سر و گردن بیش از حد تولید می شود.
TMEM16A عضوی از پروتئین‌های کانال یونی است که پروتئین ‌هایی هستند که مسیر انتقال یون ‌ها را در سلول‌ها ایجاد می ‌کنند. TMEM16A به طور خاص مسیر مورد نیاز برای حرکت یون ‌های کلرید در غشای سلولی را فراهم می ‌کند تا بتواند فعالیت‌ های عضلانی و عصبی و حرکت نمک و آب را تنظیم کند.

به گزارشsinapress،این کار را با پوشاندن غشای سلول‌ها انجام می شود. این فرآیند برای جلوگیری از اختلالات عصبی و کلیوی مانند فیبروز کیستیک، سنگ کلیه و صرع مهم است، بنابراین دانشمندان وقتی متوجه شدند که این پروتئین بر ایمنی سلول های سرطانی در مقابل شیمی درمانی تأثیر می گذارد، شگفت زده شدند.

بیان TMEM16A در بدن یک بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن منجر به افزایش تولید لیزوزوم ها که به عنوان اندامک پاک کننده سلول ها عمل می کنند، می شود که هر زمان که بیمار تحت شیمی درمانی قرار می گیرد به سیس پلاتین حمله کرده و در نتیجه این روند را کاهش می دهد. 

به گزارش سیناپرس، پس از این کشف، دانشمندان تصمیم گرفتند اثر داروی مالاریا یا هیدروکسی کلروکین را بر روی فعالیت این پروتئین آزمایش کنند، زیرا شناخته شده است که این دارو مانع از انجام عملکرد لیزوزوم ها می شود.

محققان این آزمایش را با استفاده از تخم مرغ و موش انجام دادند. ابتدا هر دو نمونه را به سه گروه تقسیم کرده و سلول‌های سرطانی سر و گردن را در هر گروه قرار دادند. سپس گروه اول هر نمونه را فقط با هیدروکسی کلروکین، دومی را فقط با سیس پلاتین و سومی را با هیدروکسی کلروکین و سیس پلاتین درمان کردند.

در پایان آزمایش مشخص شد که گروهی از نمونه ‌ها که با هر دو دارو تحت درمان قرار گرفتند، نسبت به نمونه ‌هایی که تنها با هر یک از داروها درمان شدند، دارای مقادیر بیشتری از میزان اختلال عملکرد سلول‌های سرطانی بودند. 

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر این کشف در حال طی آزمایش های بیشتری برای پیشرفت است تا از نظر بالینی برای انسان ایمن باشد. محققان مژده می دهند که افراد مبتلا به سرطان سر و گردن اکنون می توانند به طور موثر از طریق شیمی درمانی درمان شده و کیفیت زندگی این افراد بهبود می یابد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل