نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سوختن چربی‌های بدن با استرس

 

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی به دنبال کاهش چربی بدن خود و تناسب اندام هستند. رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش مداوم و اصولی در از بین بردن چربی های زائد بدن بسیار موثر است.

تناسب اندام علاوه بر زیبایی ظاهری فواید مهم دیگری نیز برای ما دارد. از جمله این فواید می تواند تاثیر مثبت آن در روحیه و اعتماد به نفس ما باشد. علاوه بر این، تناسب اندام سلامت و تندرستی را برای ما به همراه دارد. اضافه وزن سبب بروز بیماری های متعددی از جمله کبد چرب، بیماری های ستون مهره و بیماری های قلبی و عروقی می شود. علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان نیز در افراد چاق بیشتر از سایرین است.

امروزه روش های دیگری نیز در کنار رژیم غذایی و ورزش وجود دارد که از طریق آنها می توان چربی های زائد را از بین برد. از جمله این روش ها جراحی است که طی آن چربی های اضافه از بدن خارج می شوند. مصرف داروهای لاغری نیز امروزه رواج یافته است. با این حال، پژوهشگران همواره در تلاش هستند که روش های نوین موثرتر و در عین حال آسان تری را برای حل این معضل بیابند.

 

انواع چربی های بدن

بدن انسان از دو نوع چربی ساخته شده است: چربی سفید و قهوه ای. چربی سفید عمده چربی بدن را تشکیل می دهد و وظیفه آن ذخیره کالری و همچنین تولید و ترشح هورمون های تنظیم اشتهاء است. علاوه بر اینها، این چربی دارای گیرنده هایی برای انسولین، هورمون رشد، آدرنالین و کورتیزول (هورمون استرس) نیز هست. اگر تجمع چربی سفید در شکم زیاد شود سندرم متابولیک را به همراه خواهد داشت. این عارضه عبارت است از بروز مجموعه ای از علائم در فرد که نشانگر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت هستند.

 

چربی قهوه ای به طور معمول در نواحی گردن یافت می شود. این نوع چربی وظیفه سوختن کالری را دارد تا بتواند از این طریق گرما تولید کند. از آن جاییکه چربی قهوه ای در از دست دادن کالری بسیار موثر است به عنوان چربی مفید بدن شناخته می شود. نوزادان و حیوانات مقدار زیادی از این چربی را در بدن خود دارند. همراه با افزایش سن کودک، درصد چربی قهوه ای در بدن او کم می شود. بزرگسالانی که درصد چربی قهوه ای بیشتری دارند نسبت به سایرین لاغرتر و جوان تر هستند و همچنین سطح قند خون آن ها نیز در حد طبیعی است. لازم به ذکر است که عملکرد این چربی با افزایش سن کاهش می یابد.

 

استرس و چربی های بدن  

پژوهشگران طی آزمایشات متعددی که در طول سال ها انجام دادند دریافتند که چربی های سفید بدن را می توان به چربی های قهوه ای تبدیل کرد. در نتیجه کالری به جای آنکه ذخیره شود خواهد سوخت. یکی از این آزمایشات نشان داد که قرار دادن موش ها در سرمای شدید سبب می شود این تبدیل چربی در بدن آنها انجام گیرد.

پژوهشگران سپس فرضیه ای را در نظر گرفتند که استرس و تنش در انسان نیز می تواند منجر به تبدیل چربی سفید به قهوه ای شود. برای آزمایش این فرضیه 72 بیمار که سوختگی بسیار شدیدی داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس این بیماران را با 19 فرد سالم مورد مقایسه قرار دادند و در طول مدت آزمایش، نمونه های مختلفی از چربی بدن آنها را جمع آوری کردند. چربی سفید تنها در افرادی که تجربه سوختگی داشتند به چربی قهوه ای تبدیل شد. علاوه بر این، سلول های بدن آنها مقداری بیشتری از پروتئینی به نام پروتئین 1 را تولید کرد. این پروتئین در شرایط تنش زا توسط هورمون استرس، آدرنالین، تحریک شده و در نتیجه سبب سوختن کالری و تولید گرما می شود.

در این آزمایش چربی های سفید به طور کامل به چربی های قهوه ای تبدیل نشدند و این نکته بسیار خوبی است زیرا اگر این چنین نبود فرد به سرعت جان خود را از دست می داد. این تبدیل نیمه سبب شد که میزان تولید انرژی فرد به مقدار 200 کالری در روز افزایش یابد و همچنین سطح قند خون او نیز پایین بیاید.

پژوهشگران امید دارند تا بر اساس این یافته ها بتوانند در آینده ای نزدیک ترکیباتی بسازند که با الگو برداری از فرآیند تاثیر گذاری تنش بر تبدیل چربی سفید به قهوه ای این تغییر را در بدن انسان اعمال کنند. علاوه بر این، به دنبال راهکاری هستند تا از کند شدن عملکرد چربی های قهوه ای که با افزایش سن رخ می دهد جلوگیری کنند.

 

شرح کامل این پژوهش در مجله Cell Metabolism به چاپ رسید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل