نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علامت جدید پیش آگاهی برای افسردگی دوقطبی را بشناسید

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید که بر اساس تصویربرداری مغزی از افراد جوان در معرض خطر بالای ابتلا به اختلال دوقطبی انجام شده است، برای اولین بار شواهدی از ضعیف شدن ارتباطات بین مناطق کلیدی مغز در اواخر نوجوانی را نشان می دهد. پیشتر، محققان پزشکی می‌دانستند که اختلال دوقطبی با کاهش ارتباط بین شبکه‌های مغزی مرتبط با پردازش هیجانی و تفکر مرتبط است، اما این که چگونه این شبکه‌ها قبل از این بیماری توسعه می‌یابند، ناشناخته بود.

حال طبق مطالعه ای که نتایج آن در مجله The American Journal of Psychiatry منتشر شده است، محققان دانشگاه نیوساوث ویلز واقع در سیدنی استرالیا، موسسه تحقیقات پزشکی هانتر (HMRI)، دانشگاه نیوکاسل با همکاری چند موسسه بین المللی، شواهدی را از کاهش ارتباط این شبکه ها به مرور زمان پیدا کرده اند که در بزرگسالان جوانی که با خطر ژنتیکی بالایی برای اختلال دوقطبی مواجه هستند، دیده می شود.

آن ها در این پژوهش، از فناوری تصویربرداری مغناطیسی با وزن انتشار (dMRI) برای اسکن مغز 183 فرد در یک دوره دو ساله استفاده کرده و تغییرات پیش رونده در اسکن مغز افراد دارای خطر ژنتیکی بالا برای ابتلا به این بیماری را در طی دوره فوق بررسی کرده اند.به گزارش سیناپرس، به گفته این محققان، افرادی که والدین یا خواهر و برادری دارند که به اختلال دوقطبی مبتلا هستند، در معرض خطر ژنتیکی بالایی قرار دارند و 10 برابر بیشتر از افرادی که پیوند خانوادگی نزدیکی ندارند، در معرض ابتلا به این بیماری هستند. 

در اسکن تصویر مغز 97 نفر این افراد، محققان به کاهش اتصال بین مناطقی از مغز که به پردازش احساسات و شناخت اختصاص داده شده است، در طی دو سال اشاره کرده اند.به گزارش سیناپرس، اما در گروه کنترل، 86 نفری که هیچ سابقه خانوادگی بیماری روانی نداشتند، عکس وضعیت فوق مشاهده شد، یعنی تقویت ارتباطات عصبی بین همین مناطق.

مجریان این پژوهش می گویند: این یافته ها ایده های جدیدی را در مورد درمان و مداخله در اختلال دوقطبی برای افراد جوان با خطر بالاتر پدید می آورد. مطالعه ما واقعاً کمک می‌کند مسیر افراد در معرض خطر دوقطبی را بهتر درک کنیم.

آن ها معتقدند: با دانش جدید، ما در مورد آن چه واقعاً در مغز چنین افرادی اتفاق می‌افتد اطلاعات بیشتری خواهیم داشت و از این طریق، فرصت خواهیم داشت که استراتژی‌های مداخله‌ای جدیدی را برای متوقف کردن این وضعیت یا کاهش تأثیر بیماری افسردگی دوقطبی ایجاد نماییم.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل