نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محل زندگی در ابتلای شما به زوال عقل نقش دارد

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعه‌ای که توسط دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که در مناطق مرفه‌تر زندگی می‌کنند، حافظه بهتری دارند و خطر ابتلا به زوال عقل یا دمانس در آن ها کمتر است.

این یافته، نیاز به ارائه امکانات بیشتر و بهتر در مناطق محروم به منظور ترویج عادات سبک زندگی سالم و کمک به کاهش بار فزاینده زوال عقل را برجسته می‌کند.به گزارش سیناپرس، در این مطالعه، داده‌های جمع‌آوری‌شده بین سال‌های 2016 و 2020 از یک پروژه طولی موسوم به مغز سالم مبتنی بر جمعیت حدود 5 هزار شرکت‌کننده بین 40 تا 70 سال بدون زوال عقل، تجزیه و تحلیل شده اند.

نتایج این مطالعه نشان داده که وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر و بهتر در سطح مناطق مورد بررسی، با حافظه برتر و نمرات کمتر مربوط به خطر زوال عقل مرتبط بوده است.

با توجه به این که زوال عقل تنها در کشور استرالیا به عنوان دومین عامل مرگ و میر به حساب می آید و از طرفی، تا 40 درصد موارد آن به طور بالقوه قابل پیشگیری هستند، این مطالعه نشان می دهد که تحقیقات، منابع و تلاش های بیشتری برای تأثیر پیشگیرانه آن مورد نیاز است.

دانشمندان استرالیایی می گویند: عادات سبک زندگی سالم، عاملی کلیدی در کاهش یا به تاخیر انداختن خطر ابتلا به زوال عقل هستند. بنابراین با دسترسی به امکانات محلی مناسب و کافی مانند سالن های ورزشی و استخرهای عمومی، فضاهای سبز و مراقبت های بهداشتی برای همه مهم است. اما متأسفانه همیشه این طور نیست و لازم است در این خصوص اقدامات ویژه ای انجام شود.

به گفته آن ها، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر موانع پیش روی مردم در این باره مورد نیاز است تا راه حل های آگاهانه ای در سطح جامعه برای رفع نابرابری ها ارائه شود.

به گزارش سیناپرس، اصطلاح زوال عقل برای توصیف علائم گروه بزرگی از بیماری ها استفاده می شود که باعث کاهش تدریجی عملکرد شناختی فرد می شوند. زوال عقل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما بعد از 65 سالگی شایع تر است و هیچ درمان خاصی نیز برای آن  وجود ندارد.

این یافته ها که اطلاعات بااهمیتی را در خصوص رابطه سبک زندگی و ابتلا به زوال عقل ارائه می کنند در مجله معتبر پزشکی JAMA Network Open منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل