نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشکلات دیگران را هوشمندانه تذکر دهید

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه شگفت‌انگیز توسط تیمی از روان ‌شناسان آمریکایی نشان می ‌دهد که مردم باید در مورد ارائه بازخورد سازنده کمی صادق‌ تر باشند.به گزارش سیناپرس، بنابراین، دفعه بعد که یکی از عزیزان یا همکارتان در مقابل شما مرتکب اشتباه یا خطایی شد، از صحبت کردن نترسید.

در حالی که همیشه خطر توهین به دیگران وجود دارد، این مطالعه نشان می دهد که در بیشتر موارد شخص مقابل از صداقت شما قدردانی می کند.
نیکول ابی اسبر (Nicole Abi-Esber) پژوهشگر ارشد این مطالعات می ‌گوید: افراد اغلب فرصت‌هایی برای ارائه انتقاد سازنده به دیگران دارند که می ‌تواند مفید باشد.

به طور کلی، تحقیقات ما نشان داد که مردم به طور مداوم تمایل دیگران برای ابراز انتقاد را دست کم می گیرند که می تواند نتایج مضری برای گیرندگان احتمالی داشته باشد.
بازخورد سازنده می تواند در حین یادگیری یک مهارت جدید یا کار بر روی یک عملکرد ضروری مطرح شود. مطالعات قبلی نشان داده است که مردم معمولاً در حین یادگیری و تقویت یک مهارت جدید، بازخورد سازنده می خواهند. از قضا، با وجود اینکه مردم خودشان خواهان بازخورد سازنده هستند، بیشتر افراد از ارائه آن به دیگران اجتناب می کنند.به گزارش سیناپرس،به عنوان مثال، آمارها نشان می دهد که تنها 2.6 درصد از شرکت‌ کنندگان در حین انجام یک نظرسنجی به آزمایش‌ کننده دیگری درباره لکه‌های قابل مشاهده روی صورت او نکاتی را گوشزد کردند.
مطالعات قبلی توضیح می دهند که مردم از ترس از رویارویی، بی ادبی و نتایج منفی، زبان خود را برای گفتن انتقاد یا راهنمایی نگه می دارند. با این حال، پژوهشگران معتقدند که در بسیاری از موارد، انتقاد سازنده می تواند بسیار کمک کننده و سودمند باشد.

برای آزمایش این نظریه، محققان مجموعه ای از پنج آزمایش را با حضور 1984 نفر انجام دادند. در طی یک آزمایش، شرکت کنندگان 10 موقعیت اجتماعی نامناسب فرضی را در یک محیط کار مشاهده کردند. در هر سناریو، شرکت کنندگان می ‌توانستند انتخاب کنند که انتقاد سازنده ارائه بدهند یا دریافت کنند.
به طور قابل توجهی، در تمام آزمایش ها، یک یافته ثابت باقی ماند: شرکت ‌کنندگان میزان بازخورد انتقاد سازنده را دست‌ کم گرفتند. در واقع، هر چه انتقاد مهمتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که گوینده احساس بدی از ابراز آن داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، این شکاف مشاهده شده برای اتفاقات و انتقادهای کوچک تر کمتر بود مانند اینکه به کسی بفهمانیم روی لباس‌هایش لکه ای وجود دارد.
نکته مهم این است که پژوهشگران یک راه ساده برای متوقف کردن این احساس منفی را شناسایی کردند.

محققان می گویند در مواجهه با چنین شرایطی از خود بپرسید: اگر من جای او بودم، آیا می خواستم شخص دیگری با من صادق باشد یا خیر؟ هنگامی که بازخورد به این شکل تنظیم شود، درک اینکه چرا دیگران در نهایت از انتقاد سازنده قدردانی می ‌کنند، آسان است.
به گزارش سیناپرس، ابی اسبر در انتها توضیح می دهد: حتی اگر در ارائه انتقاد تردید دارید، توصیه می کنیم آن را ارائه دهید. یک ثانیه وقت بگذارید و تصور کنید که جای طرف مقابل هستید و از خود بپرسید که آیا بازخورد می ‌خواهید. به احتمال زیاد شما این کار را خواهید کرد و این درک می تواند به شما کمک کند تا از دیگران هنرمندانه انتقاد کنید.

مترجم: لنا می آبادی
منبع: studyfinds
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل