نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت تصویر دایره های فضایی عجیب و غریب توسط اخترشناسان

به گزارش سیناپرس، اخترشناسان تصویری از نزدیک از یک شی فضایی کمیاب و مرموز گرفته‌ اند که باعث شد پیاپی تلاش‌ هایی برای کشف منشأ آن انجام شود. دایره های رادیویی ناشناخته (ORC) شبیه به دایره های غول پیکری از امواج رادیویی هستند. جالب است که تنها پنج مورد از آن ها تا به حال دیده شده اند و هیچ وقت با چنین جزئیات و کیفیتی ثبت نشده بودند.

تصویر ORC J2103-6200 که ORC1 نیز نامیده می ‌شود با تلسکوپ رادیویی MeerKAT با وضوح بالا در آفریقای جنوبی گرفته شده که اطلاعات بی سابقه ای در مورد این پدیده های نادر به محققان داده است. 

آلیس پاستو (Alice Pasetto) ستاره شناس رادیویی در دانشگاه ملی مکزیک در مکزیکو سیتی، می گوید: این کشف تحقیقات علمی جدیدی را در میان ستاره شناسان آغاز خواهد کرد. به گزارش سیناپرس، داده‌های رادیویی جدید MeerKAT نشان می ‌دهد که دایره بیرونی بزرگ رادیویی ناشناخته احتمالاً بیش از یک میلیون سال نوری وسعت دارد که  معادل ده برابر قطر کهکشان راه شیری است.  

سه دایره رادیویی ناشناخته اول، از جمله ORC1، با استفاده از تلسکوپ رهیاب استرالیا (ASKAP) در سال ۲۰۱۹ کشف شدند. چهارمی در داده های آرشیوی تلسکوپ رادیویی غول پیکر MetreWave هند در سال ۲۰۱۳ شناسایی شد و پنجمی سال گذشته توسط Koribalski در ASKAP کشف شد.

به گزارشsinapress، اکثر ORC ها یک کهکشان در مرکز خود دارند که به عقیده اخترشناسان ممکن است ارتباطی با ایجاد آنها داشته باشد. همچنین این ORC ها فقط با رصد طول موج های رادیویی دیده شده و هرگز توسط تلسکوپ های نوری یا اشعه ایکس شناسایی نشده اند.

در ادامه، محققان سه نظریه برای توضیح منشاء دایره های رادیویی ناشناخته ارائه کرده اند. اولین مورد این است که آنها از یک موج ضربه ای از مرکز کهکشان خود به وجود می آیند، شبیه به اتفاقی که هنگام ادغام دو سیاهچاله بسیار پرجرم روی می دهد.
نظریه دوم این است که آنها از فعالیت های یک هسته فعال کهکشانی، با جت های رادیویی که ذرات را برای ایجاد شکل ORC به بیرون پرتاب می کنند، به وجود می آیند. نظریه سوم این است که دایره های رادیویی پوسته هایی هستند که در اثر انفجار ستاره ها در مرکز کهکشان هایشان ایجاد می شوند. 

باربل کوریبالسکی (Bärbel Koribalski) اختر شناس رادیویی استرالایی دراین باره می ‌گوید: مانند یک کارآگاه، ما در حال جمع ‌آوری سرنخ‌های بیشتری در مورد اینکه این شی احتمالاً چه چیزی می ‌تواند باشد، هستیم.

فرناندو کامیلو، دانشمند ارشد رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی در کیپ تاون، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ساخت و راه اندازی رصدخانه MeerKAT می ‌تواند آن ‌ها را برای مطالعه با جزئیات بیشتر این پدیده یاری کند. 

به گزارش سیناپرس، کوریبالسکی در انتها افزود که دیگر تلسکوپ های رادیویی با وضوح بالا در سراسر جهان احتمالاً به زودی به سمت این اجرام نشانه خواهند رفت.
شرح کامل کشف این دایره های رادیویی ناشناخته در آخرین شماره مجله تخصصی Monthly Notices of the Royal Astronomical Society1 منتشر شده است.
مترجم: کاظم فلاحی پناه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل