نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روند تولید قطارهای مغناطیسی در ایران کند است

دکتر عباس شیری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید رجایی به سیناپرس گفت: قطارهای مغناطیسی بر پایه موتورهای خطی کار می ‌کنند. در حال حاضر دو نوع موتور خطی سنكرون(معلق) و القایی وجود دارد. قطارهایی که دارای موتور خطی سنكرون هستند، بدون داشتن هیچ گونه تماسی با زمین، با اعمال نیروی رانش از زمین جدا (معلق) می شوند و حرکت می کنند. سرعت این نوع قطارها تقریبا 600 کیلومتر بر ساعت است.

قطارهایی هم که دارای موتور القایی خطی هستند، روی چرخ حرکت می کنند اما سرعت آنها به اندازه قطارهای معلق نیست؛ سرعت این نوع قطارها 300 کیلومتر بر ساعت است.

دکتری مهندسی برق و قدرت به مزایایی این نوع قطارها اشاره کرد و اظهارداشت: این قطارهای برقی از هیچ سوخت فسیلی استفاده نمی کنند و پاک هستند. اهمیت این مساله باعث شده تا دولت های دنیا امروزه به فکر تولید و راه اندازی این نوع قطارها باشند و حتی برق مصرفی واگن ها را نیز از حرکت این نوع قطارها تامین کنند.

وی افزود: اکنون کشورهایی مانند ژاپن، چین، آمریکا، کانادا، آلمان و فرانسه در این زمینه پیشگام هستند. هرچند پژوهش های علمی در ایران پیرامون این مساله انجام شده اما متاسفانه ضرورت ساخت و تولید این نوع قطارها در هیچ کدام از دولت های پیشین ایران احساس نشده است در حالی که در آینده نه چندان دور ناگزیر به استفاده از این نوع تکنولوژی ها در کشورمان هستیم.

این پژوهشگر حوزه مهندسی برق و قدرت که سال ها در زمینه طراحی و تولید قطارهای مغناطیسی فعالیت های علمی انجام داده است به سیناپرس گفت: هم اکنون بر اساس مطالعات، زیرساخت های موتور خطی سنكرون به دلیل هزینه های بسیار زیاد آن در کشور فراهم نیست اما می توانیم تغییرات اندکی روی ریل ها ایجاد و موتورهای القایی خطی را پیاده سازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ما به لحاظ تئوری مشکلی نداریم زیرا دانش فنی این تکنولوژی را داریم. قطعا پیاده سازی این نوع تکنولوژی در کشورمان زمان بر است بنابراین پیش بینی می شود اگر دولت در این زمینه ما را حمایت کند طی 10 تا 15 سال آینده قادر به دستیابی تکنولوژی ساخت قطارهای مغناطیسی در کشور شویم.

وی تاکید کرد: ما اگر در این زمینه غفلت کنیم، کشورهای دیگر در این زمینه پیشرفت خواهند کرد و رسیدن به آنها برای ما سخت تر خواهد شد. اگر ما می خواهیم از این تکنولوژی دنیا عقب نمانیم باید زودتر اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم.

شیری بیان کرد: اکنون بحث استفاده از انرژی های پاک در دنیا مطرح است. دیگر سوخت های فسیلی جایگاهی ندارند. طبق اعلام سازمان ملل همه دولت ها باید یارانه سوخت های فسیلی را بردارند و به سمت استفاده از انرژی های پاک، تولید برق از خورشید و باد بروند. ما اگر در این زمینه غفلت کنیم و به این سمت و سو حرکت نکنیم، نه تنها از دنیا عقب می مانیم بلکه به زودی مجبور به استفاده از این تکنولوژی ها هستیم.

وی تاکید کرد: اکنون استفاده از این تکنولوژی ها دلبخواهی است اما با توجه به گرمایش جهانی و عدم استفاده از سوخت های فسیلی از سوی جامعه جهانی مجبور خواهیم بود این کار را انجام دهیم اما آن زمان متاسفانه خیلی دیر است و ما باید کلی هزینه برای استفاده از این تکنولوژی صرف کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید رجایی در پایان به سیناپرس گفت: متاسفانه دولت توجهی به این مساله نمی کند. اولویت او طرح های دیگر است. اکنون نیازی برای توسعه این نوع تکنولوژی نمی بیند ولی قطعا در آینده ناگزیر به استفاده از موتورهای خطی هستیم. امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر در کشور رخ دهد و حمایت واقعی و عملی از این مساله شود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل