نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حرکت به سوی برخورداری از حس لامسه مجازی

به گزارش سیناپرس،حس لامسه یکی از مهم ترین راه های ارتباطی ما با دنیای بیرون است. در حال حاضر، این حس با استفاده از فناوری های متکی بر الکتریسیته و موتورهای کوچک قابل بازآفرینی است، با این حال برآمدگی ها و وزوزهایی وجود دارد که ممکن است حس واقعی را انتقال ندهد.

امروزه دانشمندان شواهدی را گزارش می‌ کنند که نشان می ‌دهند پوست ما می ‌تواند تفاوت ‌های ظریف در ویژگی های شیمیایی مواد را درک کند.به گزارش سیناپرس، یافته هایی که می تواند در طراحی برنامه‌هایی مثل واقعیت مجازی، موثر واقع شوند.

به گفته محققان، مانیتورهای رایانه ای، صفحه نمایش تلفن های هوشمند و هدست های واقعیت مجازی، تصاویری دقیق و فراگیر ارائه می دهند. دستگاه های صوتی نیز، موسیقی و سایر صداها را به درستی بازسازی می کنند. با این حال، پیشرفت در فناوری لمسی نسبت به بقیه، عقب مانده است. 

این مسئله تا حدی به این دلیل است که حس لامسه شامل انواع مختلفی از احساسات، مانند حس دما و درد است. علاوه بر این، برخی از تلاش ‌ها برای بازآفرینی این حس، شامل احداث سیستم‌ هایی است که به منظور شبیه‌ سازی حس حرکت بدن که یک حس پیچیده است، طراحی می شوند.

پژوهشگران دانشگاه دلاور آمریکا بر نوع خاصی از لمس متمرکز شده اند که در آن از حس لامسه برای تشخیص بافت ها استفاده می شود. این نوع لمس به نیروی فیزیکی اصطکاک بستگی دارد. به گزارش سینا، همان طور که ویژگی هایی مانند خطوط سطح، بر اصطکاک تاثیرگذار است، شیمی نیز بر اصطکاک تأثیر می گذارد. 

ساختار ذرات سازنده یک ماده و ویژگی‌ های سطح آن نیز بر حسی که از آن می گیریم، موثر است. محققان در نظر داشته اند که تنها با تغییر ویژگی های شیمیایی مواد، بتوان حس دریافت شده از یک سطح خاص را تغییر داد.

آن ها می گویند: بنابر تحقیقات اخیر افراد می ‌توانند تفاوت‌ های فیزیکی بین سطوح را با وضوح کمتر از 13 نانومتر تشخیص دهند. اکنون می توان گفت که حس لامسه همچنین می تواند تغییرات شیمیایی را به کوچکی تعویض اتم نیتروژن با اتم کربن شناسایی کند.

محققان دریافته اند که افراد می توانند پلیمرها را تنها بر اساس تغییرات در اصطکاک ناشی از تغییرات ظریف در وضعیت بلوری مولکول ها، از یکدیگر تشخیص دهند.

طقق اظهار آن ها، یک رویکرد جدید برای لمس و درک بافت می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. برای مثال می ‌تواند طراحی انواع سطوح جدید، و یا ادغام بهتر این حس در محیط ‌های واقعیت مجازی را ممکن سازد. 

سایر کاربردهای این رویکرد جدید می تواند در بهبود دستگاه هایی مانند نمایشگرهای بریل قابل تجدید، و همچنین ارائه بازخورد به جراحانی باشد که از راه دور عمل جراحی را انجام می دهند.

نتایج این تحقیق که دیدگاه هایی جدیدی را در خصوص لمس مجازی ارائه داده است، در نشست بهاری انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه شده اند.

 ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل