نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جلوگیری از افت جریان برق با پوشش های نانویی

به گزارش سیناپرس، دنیای امروز بدون برق، دنیای بی معنایی است و همین امر مستلزم شبکه انتقال جریان برق پرقدرتی است که جزء صنایع استراتژیک کشور به شمار می رود. «مقره های الکتریکی» از جمله اجزای مهم در انتقال جریان برق هستند که خطوط انتقال قدرت از آن عبور می کنند. 
این مقره ها، هادی جریان برق نیستند اما سطح مقره ها وقتی در معرض آلودگی هایی چون گرد و غبار قرار می گیرند، هادی جریان الکتریکی می شوند که احتمال حریق و خرابی در این سیستم را افزایش می دهد و به همین دلیل است که عامل بخش زیادی از خاموشی ها در دنیا همین مقره ها هستند. 
شرکت استارتاپی «بسپار سیلیکون ژیکان» پوشش های تقویت شده نانویی را تولید کرده که توانسته اند مقره ها را در برابر آلودگی ها ایمن کرده و از خرابی آنها جلوگیری کنند. فرشید چینی، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مؤسس و سرپرست مؤسسه آزمایشگاه نانو مهندسی «سطح» در گفتگو با سیناپرس تأکید می کند که این شرکت از شرکت های زیرمجموعه مختلفی تشکیل می شوند که سازنده این پوشش ها هم جزئی از این شرکت بوده و تنها تولیدکننده پوشش های RTV در داخل کشور است.

به گفته چینی، RTV پوششی برای مقره های برق است که مانع از آلوده شدن مقره ها و در نتیجه نشت و افت جریان برق می شود. در حال حاضر تنها دو تا سه شرکت در دنیا هستند که چنین پوشش هایی را تولید می کنند اما تاکنون در ایران تولیدکننده ای نداشته ایم و ما تنها تولیدکننده هستیم.

این پوشش ها در داخل کشور و دنیا مصرف بالایی دارند و تنها حدود 30 تا 100 تن در سال مصرف توانیر است. این شرکت چند سالی است که روی تولید این پوشش ها کار کرده و تمام تست های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشته است. به گزارش سیناپرس، ما امروز موفق شدیم برای اولین بار، قرارداد تولید 10 تن پوشش RTV را با شرکت توانیر (شرکت برق منطقه ای هرمزگان» منعقد کردیم. 

به گفته او، این پوشش ها علاوه بر توانیر، در صنایع فولاد، سیمان و صنایع مختلف هم کاربرد دارد. عدم وجود این پوشش های نانویی، باعث می شود که مقره ها به طور مداوم نیاز به تمیز شدن، پیداکنند که بسیار هزینه بر است اما اگر آلودگی های از بین نرود، باعث قطعی جریان برق می شود. 

او اشاره می کند: به طورکلی، حدود 7 تا 8 شرکت در دنیا پوشش های RTV تولید می کنند که دراز این بین، سه شرکت آلمانی، آمریکایی و کانادایی جزء شرکت هایی هستند که استانداردهای مد نظر توانیر را پاس می کنند اما به دلیل افزایش قیمت پوشش های وارداتی و دشواری هایی که صنایع ما در واردات از این شرکت ها در سال های اخیر داشته اند، ایران به واردات این پوشش از شرکت های چینی روی آورد که آنها هم استانداردهای لازم را پاس نمی کنند. 
اما سرپرست این شرکت استارتاپی تأکید می کند که پوشش های تولید شده در این شرکت، تمام استانداردهای لازم را پاس کرده و می توانند نیاز داخل را برطرف کنند و قابل رقابت با پوشش های خارجی هستند. 

به گفته چینی، واردات حدود یک کیلو پوشش های RTV چینی حدود 35 دلار و پوشش آلمانی حدود 65 یورو تمام می شود. اما نمونه های آمریکایی هم بسیار بالاتر است و واردات دشواری دارد. اما به گزارش سیناپرس، پوشش های RTV ایرانی ساخت داخل در قرارداد اول حدود 27 دلار بوده است. نمونه اولیه تولید شده و قرار است به زودی وارد تولید انبوه شود. ماده اولیه ای که باید برای این تولیدات وارد می کنیم حدود 5 دلار است و ارزبری کم تری دارد.


به گفته چینی، نمونه داخلی با حدود 50 درصد کم تر از نمونه خارجی عرضه می شود. اما قیمت نهایی واردات این پوشش در داخل کشور حدود 30 میلیون یورو بوده است که با تولید آن در داخل کشور، می توان تا حد زیادی مانع از خروج ارز از کشور شد. 

او در ادامه به سیناپرس می گوید: در این پوشش های نانویی از پلیمرهای سیلیکونی استفاده می شود که در کنار آن نانوذرات و مواد افزودنی و رنگدانه هم به آن اضافه می شود. این مواد، گرد و غبار را در خود حل می کند. البته یک محصول دیگر هم ساخته ایم که روی پوشش های RTV قرار گرفته و آن لایه را خودتمیزشونده می کند و به این ترتیب، گرد و غبار را در خود حل می کند.

محصول دومی که خاصیت خودتمیزشوندگی پیدا می کند، پیش از این هم در داخل کشور تولید شده بود اما محصول اول برای اولین بار است که در کشور تولید می شود. 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل