نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع یک سیستم ارتباطی برای بیماران دچار فلج کامل

به گزارش سیناپرس، محققان استرالیایی در پژوهشی نوین، موفق به ابداع یک سیستم ارتباطی برای بیماران دچار فلج کامل با استفاده از رایانه شده اند که بر اساس رمزگشایی حروف از سیگنال ها و امواج مغزی کار می کند.بر اساس یافته های این پژوهش، استفاده از وسیله ای به نام رابط مغز و کامپیوتر  یا BCI می تواند برقراری ارتباط کلامی با بیمارانی که به دلایل مختلف، دچار قفل شدگی کامل بدن شده اند را امکان پذیر کند.

تمرکز اصلی تحقیقات در این زمینه بر روی حفظ توانایی برقراری ارتباط برای بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا به اختصار ALS است. این بیماری که به عنوان بیماری نورون حرکتی نیز شناخته می شود، یک اختلال عصبی است که منجر به از دست دادن تدریجی کنترل ارادی عضلات می شود. 

تاکنون چندین رویکرد و روش ایجاد شده اند که به بیماران مبتلا به ALS اجازه می دهند با استفاده از حرکات چشم یا عضلات صورت ارتباط برقرار کنند.به گزارش سیناپرس، با این حال، به محض از دست دادن کنترل بیماران فوق روی عضلات چشم و صورت، آن ها دیگر هیچ راهی برای برقراری ارتباط ندارند.

حالا در پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه موناش، موسسه تحقیقات کودکان MCRI و دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده، محققان با استفاده از یک سیستم نوروفیدبک شنوایی تحت عنوان BCI، که در مغز بیمار کاشته می شود، توانستند برقراری ارتباط یک بیمار مرد 34 ساله مبتلا به ALS فاقد هرگونه کنترل عضلانی ارادی را از طریق خوانش امواج مغزی به صورت کلمات و عبارات ممکن کنند.

به گزارش سیناپرس، آن ها به بیمار، بازخوردی شنیداری از فعالیت عصبی خود ارائه دادند و از بیمار خواستند تا با کنترل نرخ شلیک نورون‌ها در مغز، فرکانس صدای بازخورد را با صدای هدف مطابقت دهد.  این محققان از این طریق موفق به دریافت پاسخ های ساده مثل «بله» و «خیر» شدند. همچنین بیمار فوق قادر شد از طریق تعدیل نرخ شلیک عصبی بر مبنای بازخورد شنیداری، به انتخاب حروف برای تشکیل کلمات و عبارات مرتبط با نیازهای خود بپردازد.

این یافته ها که در آینده ای نزدیک و با کاربردی تر شدن این سیستم می توانند برای فراهم کردن امکان ارتباط کلامی در بیماران دچار فلج کامل به کار گرفته شوند، در نشریه Nature Communications منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل