پس انداز کردن را از کودکی به فرزندتان بیاموزید

به گزارش سیناپرس، همه ما در دوران کودکی خود تجربه پس انداز پول و گرفتن به اصطلاح پول تو جیبی از پدر و مادرمان به صورت روزانه ، هفتگی و ماهانه داریم. در خاطرات کودکی همه ما ایرانی ها خاطره جمع کردن پول های عیدی و استفاده آن ها  برای خرید نیازهای ضروری و گاه غیر ضروریمان وجود دارد.

به هر حال مساله گرفتن پول توجیبی و پس انداز کردن آن و درگیری با مسایل مالی موضوعی است که دیر یا زود هر کودکی باید با آن سر و کار داشته باشد. موضوعی که امروزه باید مد نظر والدین قرار گیرد این است که در مورد این مساله خاص نمی توانید  دقیقا تجارب شخصی خود را به کودکانتان منتقل کنید، زیرا فضای اقتصادی خانواده ها و همینطور جامعه نسبت به دوره کودکی ما به کلی تغییر کرده و برای نمونه ما در دوران کودکی خود چیزی به نام بانکداری الکترونیک ، عابر بانک و بانک اینترنتی نداشتیم و بر خلاف گذشته امروزه بسیاری از مبادلات روزمره ما از طریق کارت های بانکی انجام می شود. 

به گزارش سیناپرس، کودکان از سن ورود به مدرسه کم کم نیاز دارند تا علاوه بر دریافت مبالغی به عنوان پول تو جیبی ، مدیریت هزینه های مربوط به خود را نیز بیاموزند. بهترین حالت این است که بر آوردی دقیق از نیازمندی های مالی  فرزندتان داشته باشید و دقیقا محاسبه  کنید هزینه روزانه وی چقدر است. پس از کسب اطلاع از این موضوع به تناسب مقداری بیشتر از این مبلغ در اختیار وی قرار دهید.

این میزان مبلغ اضافی نباید به اندازه ای باشد که برای سن فرزندتان لزومی نداشته باشد برای نمونه بهتر است پس از برآورد هزینه ها ، حدود پانزده تا بیست درصد اضافه تر به وی بدهید. برای کودکان دبستانی و کم سن و سال پیشنهاد می شود این پول به صورت روزانه پرداخت شود و به تناسب با بالا تر رفتن سن و کسب مهارت های اجتماعی بیشتر، به وی به صورت هفتگی و ماهانه پرداخت کنید. کودکان طبیعتا ذهنیت دقیق در مورد پول ، کارت های اعتباری و عابر بانک ندارند. به گزارش سینا، برای آشنا کردن آن ها با این پدیده می توانید در حین خرید کردن یا دریافت پول از عابر بانک ، وی را به همراه خود برده و بخش هائی از عملیات را به عهده وی گذاشته و خود تنها آن را مدیریت کنید. 

به گزارش سیناپرس، موضوع دیگر اینکه حتما برای کودکتان یک قلک تهیه کرده و از وی بخواهید از مابالتفاوت پول توجیبی خود که از شما دریافت می کند ، مبلغی را پس انداز کند و خودتان نیز می توانید به عناوین مختلف، گهگاه به این قلک کمک کنید. پس از مدتی که مبلغی مناسب در قلک جمع شد، کودکتان را با خود به بانک برده و برایش حساب بانکی باز کرده و به وی تاکید کنید برخی از خواسته های وی می تواند از طریق این حساب بانکی تامین شود. 

مهمترین موضوعی که باید در مورد مسایل مالی و برخورد با کودکانتان در نظر داشته باشید ، پرهیز از افراط و تفریط است. به هیچ عنوان اجازه ندهید پول بیش از حد و نامحدود در اختیار داشته باشد و در عین حال با وی به گونه ای برخورد کنید که در صورت برخورد با هر مشکلی به خصوص مشکلات مالی، بتواند بدون اضطراب و ترس از، مشکلش را با شما در میان بگذارد.

نسبت به هزینه های وی منطقی برخورد کرده و همواره سعی کنید مبلغ دقیق نیازمندی های وی را محاسبه کرده و متناسب با آن پول در اختیارش قرار دهید . دریافت پول تو جیبی بیش از حد و کمتر از مخارج هر دو می تواند دردسر ها و تبعات خاص خود را در پی داشته باشد.

مترجم: نداجوادهراتی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا