انتشار ویدیویی از رئیس جمهور اوکراین که به سربازانش می گوید تسلیم شوند

به گزارش سیناپرس، این ویدئو ممکن است این اولین جعل عمیق (دیپ ‌فیک) باشد که برای فریب مخالفان در طول حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده است. در حالی که این ویدیو متقاعد کننده ‌ترین نمونه از فناوری‌های دیپ ‌فیک نیست، این اتفاق یک نمونه شوم از یک سلاح جدید نگران‌ کننده در جهان است. 
به گزارش سیناپرس،البته این ویدئو قابل تشخیص است چراکه واضح است که زلنکسی واقعی در تصویر نیست، زیرا اندازه سر برای بدن بسیار بزرگ است. با این حال گفتنی است که این اتفاق می تواند تبدیل به یک سلاح جهانی و خطرناک شود زیرا می توان فیلم های جعلی از اظهارات رهبران سیاسی کشورهای مختلف ساخت.
گفتنی است که در پی این اتفاق زلنکسی واقعی در یک ویدیوی جداگانه که در فیس بوک منتشر شد، به سرعت به این دیپ فیک پاسخ داد و در عوض از روس ها خواست که تسلیم شوند. او در این ویدئو گفت: اگر بخواهم به کسی پیشنهاد کنم که سلاح‌هایش را زمین بگذارد، این ارتش روسیه است.

او افزود: به خانه برو، چون ما در خانه خودمان هستیم و از سرزمین، فرزندان و خانواده‌هایمان دفاع می‌ کنیم.
به گفته ناظر اطلاعات نادرست در آزمایشگاه تحقیقات قانونی دیجیتال شورای آتلانتیک (DFRLab)، این ویدئو در یک برنامه خبری هک شده پخش شده است. در ادامه، شرکت متا، شرکت مادر فیس‌بوک، این ویدیوی دردسرساز را حذف کرد. ناتانیل گلیچر (Nathaniel Gleicher) رئیس سیاست امنیتی این شرکت، در توییتی نوشت: تیم‌های ما یک ویدیوی جعلی را شناسایی و حذف کردند که ادعا می ‌کرد رئیس‌ جمهور زلنسکی بیانیه ‌ای صادر می ‌کند.

گلیچر در ادامه افزود: ما به سرعت این ویدیو را به دلیل نقض خط‌ مشی شرکت در جعل رسانه‌ ها و گمراه‌ کنندگی، بازبینی و حذف کردیم و به همتایان خود در پلتفرم‌ های دیگر نیز اطلاع دادیم.
به گفته کارشناسان، موضوع انتشار اطلاعات نادرست به شدت بالا گرفته است. هکرها در حال راه اندازی یک جنگ ثانویه آنلاین هستند و وب سایت های دولتی را از بین برده و در عملیات نظامی دخالت می کنند.

جالب است بدانید که این تنها ویدیوی دیپ فیک نیست که منتشر شده، بلکه ویدیوی مشابهی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز وجود دارد که اعلام پیروزی می کند.
به گزارش سیناپرس، هنوز مشخص نیست که آیا این ویدیوی دیپ‌فیک واقعاً تأثیر هدفمند خود را در ایجاد سردرگمی یا حتی متقاعد کردن اوکراینی‌ها برای تسلیم شدن داشته است یا خیر. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: futurism
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا