این شکارچیان با چشمان باز چرت می زنند

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید اولین شواهدی را نشان می ‌دهد که کوسه ‌ها همیشه به دنبال ردیابی شکار نبوده و زمانی را صرف خواب یا صرفه‌ جویی در انرژی می ‌کنند. مایک کلی (Mike Kelly) فیزیولوژیست خواب و تیمی از محققان، سیگنال‌های متابولیکی و رفتاری خواب را در میان کوسه ‌های  نیوزلند بررسی کردند.
در ادامه پژوهشگران مطالعه دریافتند که کوسه‌ ها سرعت متابولیسم پایین‌ تری داشته و پس از پنج دقیقه غیرفعال بودن، به حالت چرت زدن فرو می روند. به زبان ساده، کوسه ها در کف اقیانوس به خواب می روند.

کلی و تیم تحقيقاتی او به مدت ۲۴ ساعت کوسه ها را مورد مطالعه قرار دادند و میزان متابولیسم و رفتار آنها را در هنگام شنا، استراحت و خواب احتمالي ردیابی کردند. محققان معتقدند یافته های آنها از این ایده حمایت می کند که کوسه ها مانند سایر گونه ها انرژی خود را از طریق خواب حفظ می کنند.
کلی در بیانیه ‌ای رسانه ‌ای می ‌گوید: کوسه ‌ها پس از پنج دقیقه بی ‌تحرکی، کاهش چشمگیری در میزان متابولیسم خود و تغییر وضعیت ظاهری نشان دادند که نشان ‌دهنده جدایی متمایز بین دوره‌های بیداری آرام و خواب بود.
اگرچه دانشمندان می ‌دانند که بسیاری از حیوانات، از جمله سایر گونه ‌های ماهی، مانند انسان ‌ها می ‌خوابند، اما کلی خاطرنشان می ‌کند که مطالعه جدید اولین شواهدی را ارائه می ‌کند که نشان می ‌دهد شاخه‌ های الاسمو نیز می‌ خوابند. این شاخه یک گروه از ماهی ها است که شامل کوسه ها و پرتو ماهی ها می شود.
جالب است بدانید، اگرچه کوسه ها ممکن است بخوابند، اما مطمئن می شوند که دیگر موجودات در اعماق دریا متوجه این موضوع نمی شوند. پژوهشگران دریافتند که برخی از انواع کوسه‌ ها مانند کوسه فرش می ‌توانند در حالی که خواب هستند، ثابت مانده و با چشمان کاملا باز کف دریا استراحت کنند.

محققان خاطرنشان می کنند که همه گونه های کوسه این توانایی را ندارند و برخی انواع دیگر باید مدام شنا کنند تا زنده بمانند.
به گزارش سیناپرس، اکنون محققان در پژوهش های جدید از طریق اولین ضبط بی سیم از فعالیت مغزی کوسه های بیهوش و در حال حرکت، بیشتر در مورد کوسه ها می آموزند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Biology Letters منتشر شده است.