نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران به فناوری سیالات حفاری افرونی دست یافت

به گزارش مهر، انحصار شرکت های غربی در دارا بودن فناوری سیالات حفاری افرونی یا افرون های گازی که در کاهش هزینه های بخش بالادستی صنایع نفت و گاز برای دسترسی به منابع هیدروکربوری فرو تعادلی (under balance ) یا کم فشار بسیار اهمیت دارد، به تازگی با تلاش محققان پژوهشگاه صنعت نفت شکسته شده و تست میدانی آن در حال انجام است.

محمد سلیمانی، رئیس طرح های فناوری حفاری پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در این باره گفت: فناوری افرون­­های گازی علاوه بر جلوگیری از هرزروی سیال حفاری، پایداری دیواره چاه، پیشگیری از خوردگی ادوات حفاری،‌ عدم آسیب رسانی به سازند به هدف صیانت از مخازن و بهبود بخشی به پاک سازی دیواره چاه،‌ منجر به صرفه جویی ارزی و مانع از خروج ارز از کشور می شود.

وی گفت: در پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت، با برنامه ریزی لازم در زمینه استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته حفاری به این نتیجه رسیدیم که باید به اصلاحات اساسی در فناوری حفاری دست یابیم که یکی از آن ها اصلاح سیال حفاری به شمار می رود.

مجری طرح افرون های گازی با اشاره به پیشینه کوتاه مدت این دانش فنی که ممکن است به کمتر از ۱۰ سال در سطح جهان برسد،‌ تصریح کرد: با گسترش روز افزون فناوری های پیچیده حفاری، سختی شرایط دسترسی به بسترهای منابع هیدروکربوری نفت و گاز، گسترش افق های تولید از مخازن و رقابت گسترده در اکتشاف و تولید مواد هیدروکربوری به ویژه در مخازن مشترک، لازم بود با انجام تحقیقات و مطالعات پیشرفته کاربردی و بنیادی برخی از مشکلات صنعت عظیم حفاری را رفع کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه کار بر روی پروژه این فناوری نوین حفاری را از دو سال پیش در پژوهشگاه صنعت نفت آغاز کردیم افزود: در مخازن کم فشار، سیال حفاری نسبت به سایر سیال های مورد استفاده درانواع مخازن دیگر باید سبک تر باشد تا با ایجاد فشار کمتر به سازند، آسیبی وارد نشود. به طور عمومی در حفاری مخازن هیدروکربوری از هوا و یا کف های مختلف (فوم) استفاده می شود که با استناد به سوابق پژوهشی طولانی و بررسی های میدانی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که کف های معمولی توانمندی و قابلیت لازم برای استفاده در این مخازن را ندارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل