نابودی جنگل ها آژیر هشدار انقراض سیاره زمین است

به گزارش سیناپرس، تصور کنید زمین را از ایستگاه بین المللی فضایی می بینید، کره ای آمیخته با رنگ های سفید و آبی و که اگر با دقت بیشتر و با دوربین های ذره بینی نگاه کنید شاید بتوانید نقاط سبز رنگ را هم تشخیص دهید نقاطی که به وجود جنگل ها و زیست بوم های متنوع اشاره دارد. یکی از این نقاط سبز کوچک مکانی است که به عنوان شش های زمین یا ریه های تنفسی آن شناخته می شود.

جنگل های بارانی آمازون زیستگاهی حیاتی مهمی است که نقش انکار نشدنی در تولید اکسیژن و جذب دی اکسیدکربن دارند. این در حالی است که یکی از مهمترین رخدادهایی که در سال گذشته که دامن محیط زیست را در مقیاس جهانی گرفت؛ این بود که دانشمندان اعلام کردند بخش شرقی جنگل های آمازون به دلیل قطع درختان به جای جذب کربن، آن را به صورت تصاعدی بالا می برد. گزارش می شود میزان افزایش دما در این بخش از آمازون، در داغ ترین ماه های سال، سه برابر میانگین جهانی است.

بیایید بار دیگر تصور کنید که در یک صد سال آینده به سر می برید؛ به فرض وجود ایستگاه بین المللی فضایی اگر بخواهید با همان دوربین های ذره بینی زمین را ببینید بی شک همان گوی آبی و سفید که نشان دهنده پنهان شدن این کره آبی و خاکی در حجم عظیمی از ابر و اقیانوس است را مشاهده می کنید؛ اما شاید خبری از نقاط کوچک سبز یاد نشده نباشد.

سخت است که بگوییم چهره زمین از ایستگاه بین المللی فضایی با وجود این میزان از تخریب های که به محیط زیست وارد می شود، تغییر می کند. اما ما نیازمند متر به متر و کوچه به کوچه سیاره مان هستیم تا بتوانیم در امنیت اقلیمی به زندگی خود ادامه دهیم.

حال این سوال مطرح می شود که آیا با حذف جنگل های روی کره زمین انسان در چه شرایطی به زندگی خود ادامه می دهد؟ در پرسشی دقیق تر باید گفت در شرایطی که  جنگل ها از بین بروند آیا انسانی روی زمین باقی می ماند؟

مجله نیچر در این باره نوشته است؛ «در حدود نزدیک به دوازده هزار سال پیش دریت زمانی که انسان فعالیت های کشاورزی خود را آغاز کرد تقریبا نیمی از هشت و نیم تریلیون درخت از بین رفت که بخش عمده ای از این تخریب در سال های اخیر رخ داده است و از زمان آغاز عصر صنعتی جنگل‌ها ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. همچنین جنگل های مناطق گرمسیری به سرعت در حال نابودی هستند و هر ساله پانزده میلیارد درخت بریده می شود.
همچینن، موسسه‌ ملی پژوهش‌ های فضایی در گزارشی از افزایش 84 درصدی آتش سوزی در جنگل های بارانی آمازون نسبت به سال 2018  خبر داد.»

زومیت در این باره نوشته است؛ «جیمی پرودلو، اکولوژیست دانشگاه ایالتی ریو دو ژانیرو در برزیل می‌گوید؛ اگر درختان به ناگاه نابود شوند، بیشتر تنوع زیستی سیاره نیز از بین می رود. درحال حاضر، از دست رفتن این زیستگاه عامل اصلی پیش برنده‌ انقراض در سرتاسر جهان است؛ بنابراین نابودی جنگل ‌های باقی ‌مانده برای گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سایر موجودات زنده فاجعه‌بار خواهد بود.

موج انقراض فراتر از جنگل ‌ها گسترش می یابد و حیات وحشی که به درختان پراکنده و قطعه ‌های جنگلی کوچک بستگی دارند، از بین می رود. در سال ۲۰۱۸، پرودلو و همکارانش دریافتند که میزان غنای گونه ‌ای در مناطق دارای درختان پراکنده در ‌مقایسه‌ با مناطق باز، ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر است.
پرودلو در این باره می‌گوید؛ حتی یک درخت جدا در یک منطقه‌ باز می ‌تواند به‌ عنوان یک آهنربای تنوع زیستی عمل کرده و بسیاری از گیاهان و جانوران را جذب کرده و منابعی برای آن‌ها مهیا کند. بنابراین از دست دادن درختان انفرادی نیز می ‌تواند تاثیر شدیدی روی تنوع زیستی محلی داشته باشد.»

در نتیجه با از بین رفتن درختان و حجم عظیمی از جنگل ها باید منتظر انتشار حجم زیادی از دی اکسید کربن هم باشیم دانشمندان برآورد کرده اند مکان های جنگلی در شرایطی که خالی از درخت باشند، به صورت تصاعدی دی اکسید کربن جو را افزایش می دهند. آن ها پیش بینی می کنند؛ با گذشت زمان، ما شاهد انتشار ۴۵۰ گیگاتن کربن به اتمسفر هستیم.  

گزارش: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا