نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نگاهی به مرگبارترین دندان های جهان

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه براون نشان می ‌دهد از آنجایی که نیروی موجود در ماهیچه به میزان کشش آن بستگی دارد، نیروی آرواره و قدرت گاز گرفتن حیوااتن به اندازه چیزی که گاز می‌ گیرند بستگی دارد.

در زیست شناسی، نیروی گاز گرفتن بر حسب پوند بر اینچ مربع، psi اندازه گیری می شود. این استاندارد نشان دهنده فشار نیروی یک پوندی است که به ناحیه ‌ای به اندازه یک اینچ مربع (6.5 سانتی‌متر مربع) اعمال می ‌شود. به عبارت دیگر فشاری که حیوان بر غذای یا طعمه بدشانس خود وارد می کند، با این استاندارد سنجیده می شود.

در ادامه به بررسی ده جانور وحشی که قوی ترین قدرت گاز گرفتن را دارند می پردازیم:

۱۰. کفتار
نیروی گاز گرفتن: 1100psi
پراکندگی جغرافیایی: جنوب صحرای آفریقا

نیروی آرواره کفتار برای موارد زیر استفاده می شود: خرد کردن استخوان ها برای رسیدن به مغز استخوان.
کفتارها دارای دندان های تخصصی برای شکستن و خرد کردن استخوان هستند. این پستانداران گوشتخوار سگ مانند، همراه با آرواره های قوی و دندان های آسیاب پهن خود، هیچ بخشی از لاشه شکارشان را هدر نمی دهند. به گزارش سیناپرس،  به لطف اسید هیدروکلریک بسیار غلیظ در معده، آنها حتی می توانند استخوان را هضم کنند.

۹. خرس گریزلی
نیروی گاز گرفتن: 1160psi
پراکندگی جغرافیایی: کانادا و ایالات متحده آمریکا

خرس گریزلی از نیروی گاز گرفتن خود برای موارد زیر استفاده می کند: شکافتن گوشت حیوانات، شکستن استخوان طعمه های بزرگ.
به کوهنوردان گفته می شود در صورت امکان از رو به رو شدن با خرس گریزلی اجتناب کنند. آنها علاوه بر اندازه عظیم و چنگال‌ های تیز‌شان، دارای آرواره هایی هستند که می‌تواند یک توپ بولینگ یا جمجمه انسان را بدون زحمت، خرد کند.

۸. خرس قطبی
نیروی گاز گرفتن: 1200psi
پراکندگی جغرافیایی: دایره قطب شمال

خرس قطبی از نیروی آرواره خود برای موارد زیر استفاده می کند: پاره کردن پوست و لایه های چربی زیر پوستی حیوانات قطبی.
به گزارش سیناپرس، خرس های قطبی قوی ترین آرواره بین خرس ها را دارند. آنها همچنین تنها گونه خرس هایی هستند که به عنوان پستانداران دریایی در نظر گرفته می شوند. دندان‌های نیش بزرگ آنها می‌تواند تا ۵ سانتی‌متر رشد کند که از آن برای شکار طعمه‌های ساکن مناطق قطبی و عمدتاً فوک ‌های حلقه ‌دار و ریش ‌دار استفاده می ‌کنند. اما خرس‌های قطبی سختگیر نیستند، آنها لاشه‌ سایر حیوانات، گیاهان، پرندگان و تخم‌ های پرندگان را نیز مصرف می‌کنند.

۷. گوریل
نیروی گاز گرفتن: 1300psi
پراکندگی جغرافیایی: جنگل های آفریقای مرکزی

نیروی دندان های گوریل برای موارد زیر استفاده می شود: جویدن شاخه های سخت و کندن پوست درختان.گوریل ها علیرغم آرواره قدرتمندشان تا حد زیادی گیاهخوار هستند. آن ‌ها از آرواره ‌های قدرتمند خود برای جدا کردن پوست درختانی مانند میلیسیا استفاده می‌کنند تا پوست بیرونی  که دور ریخته می‌ شود را از پوست شیرین داخلی جدا کنند.

۶ . گاو کوسه
نیروی گاز گرفتن: 1350psi
پراکندگی جغرافیایی: مناطق گرم ساحلی، رودخانه ها و دریاچه های در سراسر جهان

نیروی نیش گاو کوسه برای موارد زیر استفاده می شود: رژیم غذایی بسیار متنوع شامل صدف و لاک پشت تا بچه اسب آبی و سایر کوسه ها
به گزارش سیناپرس، یک گاو کوسه نسبت به سایر گونه‌های کوسه دندان‌های بیشتری دارد، یعنی تا ۳۵۰ دندان در آرواره های وی وجود دارد دهان کوسه مانند یک تسمه نقاله عمل می کند: زمانی که یک دندان کهنه، نزدیک به لبه فک، می افتد، دندانی از ردیف پشت به جلو حرکت می کند تا جایگزین آن شود. این سیستم بدان معنی است که آنها می توانند تا ۵۰ هزار دندان در طول عمر خود داشته باشند.

۵. جگوار
نیروی گاز گرفتن: 1500psi
پراکندگی: جنوب غربی ایالات متحده آمریکا، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی

نیروی آرواره جگوار برای موارد زیر استفاده می شود: بریدن پوست کلفت تمساح، پوسته لاک پشت ها و خرد کردن استخوان سایر حیوانات.
جگوارها به عنوان شکارچیانی فرصت طلب، تقریباً هر چیزی را شکار می کنند. با یک آرواره قوی در پشت جمجمه، آنها می توانند حیواناتی را تا چهار برابر وزن خود از بین ببرند.

۴. اسب آبی
نیروی گاز گرفتن: 1800psi
پراکندگی جغرافیایی: جنوب صحرای آفریقا

نیروی آرواره اسب آبی برای دفاع در برابر شکارچیان یا حمله/دفاع در برابر سایر اسب‌ های آبی استفاده می شود. این جانور با دارا بودن  بزرگترین دهان و بزرگترین دندان در میان پستانداران خشکی، دارای قدرت زیادی است. دندان نیش اسب آبی معمولاً ۷۱ سانتی متر بوده و به طور مداوم در حال رشد است. بزرگترین دندان نیش ثبت شده برای یک اسب آبی ، ۱۲۲ سانتی متر طول دارد!

۳. تمساح آمریکایی
نیروی گاز گرفتن: 2125psi
توزیع جغرافیایی: جنوب ایالات متحده آمریکا

نیروی گاز گرفتن تمساح آمریکایی برای: کمین کردن طعمه و شکار جانوران استفاده می شود. ، تمساح ها به عنوان شکارچیانی فرصت طلب در کمین طعمه هستند. آن ها انواع مختلف حیوانات از مارها، ماهی ‌ها و لاک ‌پشت ‌ها گرفته تا پستانداران و دوزیستان و حتی حشرات را می خورند.

۲ . تمساح آب شور
نیروی گاز گرفتن: 3700psi
پراکندگی جغرافیایی: هند، آسیای جنوب شرقی، استرالیا

تمساح آب شور از نیروی دندان های خود برای گرفتن طعمه ها در ابعاد مختلف استفاده می کند. تمساح آب شور بزرگترین خزنده (زنده) جهان است. طول گونه نر این موجود تا ۷ متر و وزن آنها حدود هزار کیلوگرم است و ماده ها کمی کوچکتر هستند. به گزارش سیناپرس،  آنها معمولا در امتداد لبه آب کمین کرده و شکار خود را با یک پرش خشونت آمیز غافلگیر می کنند. آنها اغلب به عنوان فسیل های زنده نامیده می شوند و در ۱۰۰میلیون سال تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده اند.

۱. تمساح نیل
نیروی گاز گرفتن: 5000psi
پراکندگی جغرافیایی: جنوب صحرای آفریقا

نیروی گاز گرفتن تمساح نیل برای موارد زیر استفاده می شود: له کردن طعمه قبل از قورت دادن شکارش که اغلب کامل بلعیده می شود.
اگرچه کروکودیل‌های نیل کوچک ‌تر از تمساح‌های آب شور هستند، اما در صدر قوی ترین آرواره های جهان قرار می گیرند. آنها از نیش قدرتمند خود به خوبی استفاده کرده و  هر طعمه ‌ای که جرأت نزدیک شدن به آب را داشته باشد، از بین می‌برند، البته خوشبختانه رژیم غذایی آنها عمدتاً ماهی است.

در خاتمه اما می خواهیم به بررسی یک موضوع جانبی پرداخته و بررسی کنیم که نیروی گاز گرفتن انسان چقدر است؟به گزارش سیناپرس، اگرچه نیروی گاز گرفتن ما قوی‌ تر از سایر خویشاوندان نخستی ‌مان است، اما میانگین نیروی گاز گرفتن انسان 162psi است. این بدان معناست که تمساح نیل، دارای نیروی گاز گرفتن بیش از ۳۰ برابر قوی تر از یک انسان است! 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل