سرطان تخمدان در کمین زنان مستعد آندومتریوز

به گزارش سیناپرس،محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا در یک مطالعه پژوهشی، ارتباط ژنتیکی بین آندومتریوز و انواع سرطان تخمدان را نشان داده‌اند که پزشکان را قادر می‌سازد تا اهداف دارویی بالقوه را برای درمان آن ها شناسایی کرده و درک بهتری از هر دو بیماری داشته باشند.

در این تحقیق، پژوهشگران مؤسسه بیولوژی مولکولی دانشگاه کوئینزلند، یک مطالعه بزرگ را برای شناسایی مبنای ژنتیکی این خطر با هدف درک بهتر همپوشانی بیولوژیکی بین این اختلالات تولید مثلی انجام داده اند.

آن ها مجموعه داده های بزرگی را ترکیب کردند که به واسطه آن، ژنوم 15 هزار فرد مبتلا به آندومتریوز و 25 هزار مبتلا به سرطان تخمدان با یکدیگر مقایسه شد تا از این طریق، نقاط همپوشانی عوامل خطر بین این دو بیماری پیدا شوند.به گزارش سیناپرس، آندومتریوز یک بیماری ناتوان کننده مزمن است که بر سلامت 1 زن از هر 9 زن در سنین باروری تأثیر می گذارد. در این بیماری، بافتی مشابه با پوشش رحم در سایر قسمت های بدن رشد می کند و باعث درد و ناباروری می شود.

مجریان تحقیق می گویند: مطالعه ما نشان می دهد افرادی که دارای نشانگرهای ژنتیکی خاصی هستند که آن ها را مستعد ابتلا به آندومتریوز می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی از زیرگروه های سرطان تخمدان یعنی سرطان سلول های شفاف و سرطان تخمدان آندومتریوئید هستند.

آن ها معتقدند: به طور کلی، مطالعات تخمین زده اند که از هر 76 زن، یکی در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان در طول زندگی خود قرار دارد و ابتلا به آندومتریوز این میزان را اندکی به 1 در 55 افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس،این مطالعه ژن‌هایی را مشخص کرده که می‌توانند هدف دارویی مناسبی برای درمان آندومتریوز و سرطان تخمدان اپیتلیال در آینده باشند.

به گفته محققان فوق، ما مناطق خاصی از DNA را که خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند و همچنین ژن‌هایی را در بافت تخمدان و رحم شناسایی کردیم که می‌توانند هدفی برای درمان باشند و ممکن است برای درک ارتباط بین این مشکلات و ایجاد اختلال در مسیرهای بیولوژیکی آغازکننده سرطان ارزشمند باشند.

نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports Medicine منتشر شده اند.

نویسنده: ممحمدرضا شجاعیه