نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تصمیم گیری را به کارمندان واگذار کنید

به گزارش سیناپرس اردبیل، فشار و استرس های کاری را می توان یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به کارکنان و سازمان ها دانست. یافته های پژوهشگران نشان می دهد زمانی که کارمندان اجازه داشت کنترل بر کارشان را داشته باشند با کاهش استرس رو به رو شده و سلامت آنها بهبود می یابد.

روش‌ های معمول برای کنترل کارمندان این است که به آنها اجازه دهید برنامه‌های خود را تنظیم کرده و بتوانند تصمیم بگیرند که چگونه کار خود را انجام دهند.

محققان در مطالعات خود دریافتند مشاغلی که در آن ها بدون اینکه کنترلی به کارمندان داده شود، مطالبات زیادی را ارائه می کند، به سلامت روان پرسنل آسیب می رسانند. این مطالعه اهمیت کنترل در محل کار را برای سلامت روحی و جسمی نشان می دهد.

دکتر اریک گونزالس موله، نویسنده اول این مطالعه، درباره پدیده فوق گفت: سلامت روانی افراد، زمانی که وظایف شغلی بیشتر از میزان کنترلی است که وی برای رویارویی با این وظایف در اختیار دارد، بدتر می شود و بر این اساس، احتمال مرگ فرد افزایش می یابد.

پژوهشگران در این مطالعه شرایط کاری و سلامت ۳ هزار و ۱۴۸ فرد مختلف را برای بیش از ۲۰ سال تحت نظر قرار دادند.
دکتر گونزالس موله هدف این مطالعه را چنین توضیح داد: ما بررسی کردیم که چگونه کنترل شغل  یا میزان استقلال کارمندان در محل کار  و توانایی شناختی یا قابلیت های افراد برای یادگیری و حل مشکلات  بر عوامل استرس ‌زای کاری مانند فشار زمان یا حجم کار بر سلامت روانی و جسمی و در نهایت مرگ زودهنگام تأثیر می‌گذارد. 

ما همچنین دریافتیم که عوامل استرس زای کار به دلیل مشاغلی که در آن کارگران کنترل کمی داشته یا برای افرادی که توانایی شناختی پایین‌ تری دارند، بیشتر باعث افسردگی و مرگ می ‌شوند. با این حال، داشتن کنترل و قدرت تصمیم گیری در محل کار، سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشید.

به گزارش سیناپرس، نکته جالب توجه این است که افراد باهوش ‌تر می ‌توانستند خود را با مشاغل پر استرس ‌تر وفق دهند بدون اینکه بگذارند شرایط محیطی روی آنها تأثیر بگذارد.

دکتر گونزالس موله در این رابطه گفت: ما معتقدیم که پدیده فوق به این دلیل است که کنترل شغل و توانایی شناختی به عنوان منابعی عمل می کنند که به افراد کمک می کند تا با استرس های کاری کنار بیایند.کنترل شرایط شغلی به افراد این امکان را می دهد که برنامه های خود را تنظیم کرده و کار را به گونه ای اولویت بندی کنند که به آنها کمک کند به اهداف کاری خود دست یابند، در حالی که افرادی که باهوش تر هستند بهتر می توانند با خواسته های یک شغل پر استرس سازگار شده و راه های مقابله با استرس را بیابند.

به همین دلیل محققان به صاحبان مشاغل و مدیران توصیه می کنند که برای کسب موفقیت و راندمان بالاتر کاری باید به کارکنانی که در مشاغل خواستار کنترل بیشتری هستند، قدرت تصمیم گیری و انتخاب داده شود.به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر در مشاغلی که انجام این کار غیرممکن است، باید کاهش متناسبی در تقاضاها از افراد لحاظ شده و مسيولیت های فردی که در تصمیم گیری نقش ندارد، کم شود. برای مثال، اجازه دادن به کارمندان برای تعیین اهداف خود یا تصمیم گیری در مورد نحوه انجام کار، یا کاهش ساعات کاری ، می تواند سلامتی آن ها را بهبود بخشد.

به گزارش سیناپرس، بر این اساس سازمان ها باید افرادی را با توانایی شناختی بالا برای مشاغل سخت انتخاب کنند.  با انجام این کار، آنها از افزایش عملکرد شغلی مرتبط با کارکنان باهوش تر و در عین حال داشتن نیروی کار سالم تر بهره مند می شوند.
شرح کامل این  مطالعه در Journal of Applied Psychology منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: spring.org.uk

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل