نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روش نوین در جلوگیری از گسترش تب دنگو

بیماری تب دنگو یک بیماری کشنده ناشی از چهار نوع ویروس متفاوت است که توسط پشه ها منتقل می شود . با توجه به این مساله ، محققان برای مدت طولانی به مطالعه و آزمایش پرداختند تا بتوانند راه حل های جدیدی برای جلوگیری از گسترش این بیماری و همچنین روش های درمانی موثر برای آن پیدا کنند.

از این میان، دانشمندان و پژوهشگران چینی موفق به پیدا کردن راهی نوین برای جلوگیری از گسترش بیماری تب دنگو شدند . آنها یک نوع باکتری همزیست با پشه ها را پیدا کردند که می تواند از گسترش تب دنگو در استان گوانگدونگ (Guangdong) در جنوب چین جلوگیری کند .

این پژوهشگران از دانشگاه سون یات سن (Sun Yat-sen University) در شهر گوانگژو (Guangzhou) باکتری Wolbachia را که در پشه های Aedes albopictusa که ناقل و مسئول گسترش بیماری تب دنگو هستند ، تزریق کردند .

لازم به توضیح است که باکتری Wolbachia گونه ای از باکتری ها بوده که در داخل سلول های بدن حشرات زندگی می کنند و قادر است ویروس های دنگو را در بدن این گونه پشه ها از بین ببرد .

ژی جیانگ (Xi Zhiyong)، استاد پزشکی دانشگاه سون یات سن در رابطه با این باکتری و عملکرد آن می گوید که در واقع ویروس دنگو در داخل بدن پشه ها شروع به تکرار و تکثیر می کنند و باکتری Wolbachia قادر است تا از این عملکرد جلوگیری کند. 

محققان در رابطه با برنامه آزمایشی کارکرد و توانایی این باکتری اعلام کردند که در ماه مارس (اسفند ماه سال 1393) سال جاری میلادی تعداد زیادی از پشه های نر تقویت شده با باکتری Wolbachia در طبیعت، آزاد شدند تا بتوانند باعث کاهش جمعیت پشه ها شده و از این طریق به کنترل گسترش بیماری دنگو بپردازند.

لازم به ذکر است که پشه های حامل باکتری Wolbachia برای انسان مضر نبوده چرا که این نوع از باکتری ها نمی توانند در بدن انسان زنده بمانند. در این صورت این آزمایش برای انسان ها خطری ایجاد نخواهد کرد .

قابل توجه است که تب دنگو یک بیماری ویروسی بوده که از طریق پشه های Aedes albopictusa به انسان منتقل می‌ شود . این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده‌ است در مناطق استوایی جهان به‌ ویژه جنوب شرقی آسیا وجود دارند .  علائم این بیماری سردرد ، کمردرد و پشت درد ، تب ناگهانی و معمولاً شدید ، درد مفاصل و در برخی موارد خارش و جوش در بخش های مختلف بدن است این بیماری اخیراً گسترش زیادی پیدا کرده و تلفات انسانی زیادی بر جای گذاشته ‌است.

منبع 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل