جنگ روسیه و اوکراین به ویکی پدیا رسید

به گزارش سیناپرس، نشریه بلاروسی زرکالو گزارش داد که روز گذشته یکی از ویراستاران ارشد ویکی ‌پدیا روسی به دلیل انتشار برخی مطالب در مورد جنگ اوکراین در این دانشنامه، دستگیر شده است.

بر این اساس، اداره مبارزه با جرایم سازمان ‌یافته و فساد بلاروس،  مارک برنشتاین سردبیر ویکی ‌پدیای روسی در این کشور را که با نام کاربری Pessimist2006 نیز شناخته می ‌شود، بازداشت کرد.  به گزارش سیناپرس، گزارشی از اطلاعات کاربری او نشان می دهد که وی بیش از ۲۰۰ هزار ویرایش ترکیبی انجام داده و حسابش در حال حاضر قفل است.

بلاروس در طول حمله نظامی روسیه به اوکراین،  با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مواضع یکسانی داشته و تا آنجا پیش رفت که خود وارد این منازعه شده  و شرایطی را برای سربازان روسی فراهم می کند.

ساعاتی پیش ویدئویی از دستگیری برنشتاین منتشر شد و وی متهم به انتشار اطلاعات جعلی ضد روسیه شده است.
به گزارش سیناپرس، این موضع دارای اهمیت زیادی است زیرا ویکی‌پدیا تأثیر زیادی بر نحوه نگرش و کسب اطلاع مردم جهان در مورد حقیقت دارد. در طول جنگ روسیه و اوکراین، حتی املای کلمات نیز دارای اهمیت شده و برای مثال چندی پیش  ویراستاران انگلیسی زبان ویکی ‌پدیا املای کیف پایتخت اوکراین را بر اساس زبان اوکراینی پذیرفته و  نمونه زبان روسی را حذف کردند که گام مهمی در احترام گذاشتن به املای اوکراینی به جای روسی بود. آنها همچنین مواضع حقوق بشری را اتخاذ کرده و یک طرح حمایتی جهانی را در سال 2019 منتشر کردند.

وب سایت بنیاد ویکی مدیا در این رابطه اعلام کرد: «حقوق دیجیتال، حقوق بشر است». به گزارش سیناپرس، دیدگاه جنبش ویکی ‌مدیا -از جهانی که در آن هر انسانی می ‌تواند آزادانه در مجموع همه دانش سهیم باشد -هم بر حقوق بشر تکیه می ‌کند و هم آن را قدرتمند می‌ سازد.این یک شروع است، اما برای محافظت از سردبیران و حقیقت گویان در موقعیت های خطرناک، کارهای بیشتری باید انجام شود.

گفتنی است هنوز مشخص نیست که آیا  ویکی‌پدیا یا مدیا در پرونده برنشتاین مداخله خواهند کرد یا خیر؟ انجام این کار می ‌تواند حرکتی قوی علیه کمپین‌ های اطلاعات نادرست روسیه باشد، اقدامی که هر کشور در حال حاضر مایل یا قادر به انجام آن نیست.  از میان تمام نکات مهم در فهرست اولویت‌های حقوق بشری، به نظر می‌رسد «ارائه دسترسی به راه‌حل‌های مؤثر» قابل اجراتر باشد.

به گزارش سیناپرس، برخی کارشناسان تاکید می کنند ویکی پدیا باید نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و علاوه بر اعتراض رسمی، شرایطی را برای تامین وثیقه جهت آزادی برنشتاین فراهم کرده و به طرق مختلف قانونی از ویراستار خود حمایت کند.

مترجم: حمید تعالی
منبع: futurism

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا