جنگ لفظی ناسا و روسیه بالا گرفت

به گزارش سیناپرس، دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه ضمن محکوم کردن تحریم های فضایی روسیه، آن ها را بی ارتباط با جنگ بین روسیه و اوکراین دانسته و اذعان کرد: این تحریم ها که برخی از آنها قبل از حمله مسکو به اوکراین وضع شده اند، می تواند عملکرد فضا پیماهای روسی که سرویس دهی به ایستگاه فضایی بین المللی را انجام می دهند، مختل کند.

وی برای بار دیگر  به طور تلویحی سایر کشورهای جهان را تهدید کرده و گفت: عملکرد ‌بخش روسی ایستگاه بین المللی که به اصلاح مدار آن کمک می کند، ممکن است تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته و در نتیجه این ایستگاه فضایی ۵۰۰ تنی به زمین سقوط کند.

روگوزین که مرتباً حمایت خود را از ارتش روسیه در اوکراین در شبکه های اجتماعی ابراز می کند، در سخنان جدید خود گفت: حدودا یازده بار در سال مدار ایستگاه بین المللی فضایی توسط روسیه اصلاح می شود و بسیاری از این تغییر مدار دادن ها با هدف پیشگیری از تصادم ایستگاه با زباله های فضایی است.

او با انتشار نقشه ای از مکان هایی که ایستگاه فضایی بین المللی ممکن است سقوط کند، اشاره کرد که بعید است محل سقوط این ایستگاه در روسیه باشد.به گزارش سیناپرس، روگوزین ماه گذشتهنیز  به طور مشابه کشورهای غربی را به سقوط ایستگاه فضایی به زمین تهدید کرده و تحریم‌ های غرب را در توییتر به باد انتقاد گرفته بود.

به گزارش سیناپرس، در مقابل سازمان فضایی ناسا چندی پیش اعلام کرد که در تلاش است راه حلی برای نگه داشتن ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون کمک روسیه بیابد. این موضوع در حالی است که هم اکنون خدمه و تدارکات مورد نیاز در ایستگاه بین المللی فضایی توسط فضاپیمای سایوز به بخش روسیه منتقل می شود.

روز گذشته آژانس فضایی روسیه از ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اتحادیه اروپا درخواست کرد تحریم های غیرقانونی علیه بخش فعالیات های فضایی روسیه را لغو کنند.در حقیقت حوزه فعالیت های فضایی یکی از آخرین مناطقی است که ایالات متحده و روسیه در آن به همکاری خود ادامه می دهند.

به گزارش سیناپرس، در اوایل ماه مارس، روسکاسموس اعلام کرد که قصد دارد ساخت ماهواره‌ های نظامی را در اولویت قرار دهد، زیرا روسیه به طور فزاینده‌ ای در نتیجه جنگ در اوکراین منزوی شده است. روگوزین همچنین اعلام کرد که مسکو دیگر موتور موشک های اطلس و آنتارس آمریکا را تامین نخواهد کرد. وی ضمن تمسخر فناوری فضایی آمریکا گفت: اجازه دهید آن ها با جاروهایشان به فضا پرواز کنند.

این جنگ لفظی بین آژانس های فضایی در شرایطی ایجاد شده که قرار است طی دو هفته آینده فضانورد آمریکایی، مارک ونده هی و دو فضانورد روسیه به نام های آنتون شکاپلروف و پیوتر دوبروف، از ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط فضاپیمای سایوز روسیه به زمین بازگردند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencealert
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا