کاهش خسارات زلزله در سازه ها به کمک میراگرویسکوز

به گزارش سیناپرس، سید امین موسوی مدیر عامل شرکت بهسازان لرزه دوام که از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری تهران است موفق به طراحی ابزاری برای مقابله با حوادث ناشی از زمین لرزه در ساختمان ها شده است

وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: میراگرویسکوز کمک فنر بزرگی است که برای جلوگیری خسارت های ناشی از زلزله بر روی سازه نصب می ‌شود. گفتنی است این کمک فنر تنها برای ساختمان ها کاربرد ندارد و می توان از آن برای مقاوم سازی پل ها و سازه های بزرگ دریایی هم استفاده کرد.

موسوی گفت: همان گونه که کمک فنر خودرو از ضربات ناشی از دست اندازها می کاهد میراگرویسکوز با قرار گیری در بدنه ساختمان و سازه از  ضربات ناشی از زلزله یا هر نوع بار دینامیکی که سازه را مستهلک می کند، می کاهد و اینگونه ارتعاشات سازه در زلزله کاهش پیدا می ‌کند.

وی در ادامه گفت: یکی از قابلیت های این فناوری این است که میزان استفاده از آن بستگی به حد مقاومت سازه دارد. به عبارت دیگر به هر میزان که سازه نیاز به مقاومت داشته باشد، میراگرویسکوز روی آن نصب می شود. در واقع میزان استفاده از آن بستگی به این دارد که تا چه حد ساختمان نیاز به مقاوم سازی دارد.  

به گفته وی؛ معمولا ساختمان های مهم نظیر بیمارستان یا نیروگاه ها از میراگرویسکوزهای  زیادی استفاده می کنند.
 
موسوی با اشاره به نمونه های خارجی این فناوری گفت:  تاکنون سازه هایی نظیر جداگرهای لرزه ای ساخته شده است که سازه را از زمین جدا می‌کند و به سان غلطک عمل می کند اما این میراگرویسکوزها با قرارگیری در طبقات و در میان دیواره ها از شدت ضربه جلوگیری می کند.
 
به گفته این کارآفرین؛ ویژگی مثبت این سازه این است که هم در ساختمان های بلند مرتبه یا ساختمان ‌هایی که از ارتفاع کوتاه ‌تری برخوردارند مورد استفاده قرار می گیرد.

موسوی گفت: وقتی این میراگر در ساختمان ‌های جدید الاحداث نصب می ‌شود، صرفه جویی زیادی در هزینه های فولاد سازنده را در پی دارد؛ به گونه ای که تا سی در صد هزینه ها را می کاهد. گفتنی است، این میراگر قابلیت نصب هم در ساختمان های جدید الاحداث و ساختمان های قدیمی که نیاز به بهسازی و مقاوم سازی است را دارد. به طور معمول هزینه اولیه ساخت ساختمان هایی که از ابتدا مجهز به این فناوری هستند، کمی بالاتر از ساختمان هایی است که از این فناوری استفاده نمی کنند.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه ای در دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه این فناوری در بسیاری از سازه ها کاربردی شد،  نهادهای دولتی هم استقبال کردند و با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی آیین نامه ای تصویب شد که مربوط به ساختمان های مجهز به این فناوری است.

مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا