نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کانادا بودجه پژوهشی روسیه را به دانشجویان اوکراینی می دهد

به گزارش سیناپرس، کانادا به فهرست رو به رشد کشورهایی پیوست که روابط تحقیقاتی خود را با روسیه مسدود می ‌کنند و یک صندوق ویژه برای حمایت از دانشجویان پژوهشگر اوکراینی تاسیس کرد.

در این راستا طی بیانیه ای، دولت کانادا اعلام کرد که از آژانس های مالی فدرال و چندین حمایت کننده عمده کمک هزینه های علمی می خواهد که از انعقاد قرارداد با مؤسسات تحقیقاتی روسیه خودداری کنند.به گزارش سیناپرس، یک سخنگوی دولتی در این باره گفت: اتاوا همچنین در حال ارزیابی مجدد توافقات موجود است و به طور جداگانه از شورای تحقیقات علوم طبیعی خواسته تا همکاری ‌های جاری مربوط به صنعت روسیه را فوراً متوقف کنند. 

در ادامه دولت کانادا اعلام کرد :در حال ایجاد یک صندوق ویژه برای حمایت از پژوهشگران و محققان اوکراینی است. این صندوق جدید با الگوبرداری از یک برنامه پناهندگی موجود که توسط مؤسسه تحقیقات بهداشتی کانادا اجرا می ‌شود، درخواست‌ های دارندگان کمک هزینه کانادایی را که توسط دانشجویان پژوهشگر اوکراینی ارسال می شود، می ‌پذیرد. 

گفتنی است که چندین دانشگاه کانادایی برنامه ریزی خود را برای میزبانی از دانشجویان جدید اوکراینی آغاز کرده اند و علاوه بر آن، از دانشجویانی که در حال حاضر در این کشور هستند حمایت می کنند.
پاتریک هیندمن (Patrick Hyndman) مدیر مرکز بین ‌المللی پلی ‌تکنیک مونترال گفت: ما به دنبال این هستیم که استقبال از پناهندگان اوکراینی را که شرایط پذیرش دارند را تسهیل کنیم.

به گزارش سیناپرس، این اعلامیه اولین بیانیه گسترده اتاوا در مورد چگونگی مدیریت بخش تحقیقاتی و ارتباط با روسیه است. همچنین به پیروی از برخی دولت های اروپایی، کانادا نیز برخی از معاملات را تعلیق و ممنوعیت قراردادهای نهادی جدید با محققان روسی را اعلام کرده است. شوراهای تحقیقاتی کانادا در این باره می گویند که باید از روابط فردی مستمر در زمینه هایی که منافع روسیه را پیش می برد، اجتناب شود.

به گزارش سیناپرس، در بسیاری از رشته ها، کانادا همکار علمی عمده ای با روسیه ندارد اما پیوندهای گسترده ای در تحقیقات قطب شمال بین این دو کشور وجود دارد. همچنین کانادا طی سال ‌ها مجموعه‌ ای از پروژه‌ های فضایی با همتایان روسی داشته که از جمله آن می توان به همکاری در ایستگاه فضایی بین ‌المللی اشاره کرد.

مترجم: لنا می آبادی
منبع: sciencebusiness

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل