نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت بتن پلیمری نانو کامپوزیتی و دال های بتنی مقاوم به خوردگی

به گزارش ایرنا ، مهندس مهدی ذاکری افزود: تراورس های چوبی اشباع شده یکی از کالاهای وارداتی و پرمصرف در صنایع مختلف از جمله راه آهن، سکوهای نفتی، بندرگاه ها و پل هاست که به دلیل خواص مطلوب مکانیکی در کاربردهای سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما محدودیتهای زیاد از قبیل قیمت بسیار بالا، عدم پایداری فیزیکی در محیط های مرطوب، جذب بالای آب و از همه مهمتر وارداتی بودن آن مشکلات و چالش های زیادی در تامین و استفاده از این محصول ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت تولید جایگزینی مناسب برای این محصول در داخل کشور تصریح کرد: با توجه به خواص منحصر به فرد تراورس های چوبی از قبیل خواص مکانیکی مطلوب در عین وزن مخصوص پایین، همچنین مقاومت بالاتر در برابر خوردگی نسبت به نوع بتن سیمانی آن محصول، رقیبی با مشخصات مشابه تراورس های چوبی تا به حال معرفی نشده بود.
ذاکری افزود: محققان جهاد دانشگاهی تربیت مدرس به سفارش شرکت پایانه های نفتی ایران توانستند با ساخت و معرفی نوعی بتن پلیمری سبک نانو کامپوزیتی، دال های بتنی سبک وسازه ای مقاوم به خوردگی را با استاندارد بارگذاری کامیون HS15 (طراحی شده برای کامیون 25 تن) تولید و در محل اسکله پایانه های نفتی جزیره خارک نصب کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی تربیت مدرس در ادامه به بیان ویژگی های این دستاورد پرداخت و گفت: در ساخت این بتن از نوع خاصی از الیاف نانویی و میلگردهای کامپوزیتی استفاده شده است که در عین دانسیته بسیار پایین آن، قدرت بارگذاری سازه ای بالایی به سازه بخشیده است.
وی افزود: قطعات تولید شده با ابعاد 3.67 در 1 متر و ضخامت 10 سانتی متر در محل اسکله نفتی جزیره خارک با حضور مسئولین شرکت پایانه های نفتی با موفقیت نصب و آزمایش شد.
ذاکری با بیان اینکه قطعات تهیه شده با دانسیته 1.18 گرم بر سانتیمتر مکعب، جذب آب 0.02 درصد، و مقاومت فشاری 35 مگاپاسکال سبک تر، نفوذناپذیرتر و مقاوم تر از نوع تراورس چوبی بوده و مقاومت خوردگی آن در محیط خورنده بسیار خشن خلیج فارس نسبت به نوع بتنی و چوبی آن بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: طول عمر این نوع بتن سبک 50 سال تخمین زده شده است.
وی افزود: این دال های بتنی دارای قیمت حدود نصف تراورس های چوبی است که با توجه به طول عمر بالا و خواص منحصر به فرد آن بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است و می تواند رقیب جدی برای گریتینگ های فلزی و تراورس های چوبی مورد استفاده در اسکله های نفتی و تجاری باشد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل