نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هم سرگرمی و هم توانبخشی

به گزارش سیناپرس؛ این روزها دنیای بازی ها نقش جدی در زندگی اغلب افراد ایفا کرده است. به گونه ای که سازندگان سخت افزارهای رایانه ای توسعه قابل توجهی به کسب و کار خود داده اند و برای القای حس رضایت مخاطبانشان پیشرفت های قابل توجهی هم داشته اند. در این میان ظهور بازی های جدی هم انتخاب دیگری بود که از سوی جامعه آکادمیک رشد کرد و هدف سازی شد.

گفتنی است، انجام بازی های جدی در نخستین روزهای تعطیل سال، می تواند فواید زیادی برای ما به همراه داشته باشد به گونه ای که بتوان به عنوان یک انتخاب همیشگی هم برای سرگرمی و هم برای توانبخشی در طول سال به آن نگاه کرد.

دکتر جواد راستی، پژوهشگر و طراح بازی های جدی بهران و بهگام که در لیست برندگان جشنواره بازی جدی سال جاری قرار گرفته بود در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره اهمیت صنعت سرگرمی گفت: صنعت سرگرمی در هر جایی می ‌تواند درآمدزایی داشته باشد، از بازی‌های رایانه‌ای، برد گیم ها، انیمیشن، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده. حال در کنار درآمد زایی اگر بتوان به گونه ای این بازی ها را طراحی کرد که به افزایش مهارت ها بیانجامد می توان ارزش افزوده چند برابری برای آن ها قائل شد.

وی افزود: این ارزش افزوده مزایای زیادی برای افراد به ویژه کودکان و سالمندان داشته باشد. در حقیقت بازی های جدی ظرفیت بالایی برای توسعه روند بهبودی در بیماری ها و افزایش مهارت ها دارد به گونه ای که همراه با سرگرمی دارای یک روال آموزشی و درمانی هم نیز است در واقع فرد به جایی که وارد کلینیک کاردرمانی یا جلسات طولانی مدت شود، با قرار گرفتن در فرآیندهای یک بازی جدی علاوه بر اینکه از آن لذت می ‌برد و سرگرم می‌ شود می تواند در روند درمانی خود هم موثر واقع شود.

وی در ادامه در تشریح بازی بهران گفت: بهران یک بازی جدی است که با استفاده از یک دوچرخه ثابت برای بهبود بیمارانی که از ام اس رنج می برند، طراحی شده است. این بازی با بهره گیری از واقعیت مجازی فضایی را برای مخاطب فراهم می کند بتواند با تمرینات هوازی فرایند بهتری را در مسیر بهبودی طی کند.

راستی گفت: در واقع فرد با انجام حرکات ورزشی کارشناسی شده که تنفس در آن اهمیت زیادی دارد که برای بهبود بیماری بسیار موثر است. همچنین از آنجایی که اغلب بیماران مبتلا به ام اس از افسردگی رنج می برن روندی را در بازی طراحی کردیم که بتواند علاوه بر دوچرخه سواری شاهد ورد به مکان هایی باشد که روح بخش است. به عبارت دیگر ما با کمک واقعیت افزوده برخی از مکان های دیدنی شهر اصفهان را طراحی کردیم بازی اینگونه است که مخاطب همزمان با دوچرخه سواری به فراخور سرعتی که دارد می تواند مکان های طراحی شده را ببیند. در واقع گویی که فرد در شهر دوچرخه سواری می کند و می تواند مناظر تاریخی طبیعی و دیگر مکان های دیدنی شهر را با واقعیت افزوده مشاهده کند.

به گفته وی؛ این بازی حاصل یک پژوهش دکتری بود که نشان داد که تنها فاکتور هایی که مرتبط با فعالیت های حرکتی است، می تواند باعث بهبود بیماران افسرده و ام اس شود. طبق نتایج حاصل شده افرادی که به این بازی پرداختند، توانستند پس از مدتی به بهبودی نسبی برسند.

راستی گفت: از دیگر مزایای این بازی این است که رکاب دوچرخه متناسب با مکان هایی که فرد با کمک واقعیت افزوده می بیند و حس می کند تند یا کند می‌شود تا حس دقیق بودن در آن مکان به فرد القا شود.  

بهبودی سالمندان با بهگام

وی با اشاره به دیگر بازی جدی طراحی شده به نام بهگام گفت: بهگام بازی جدی دیگری است که سالمندان را جامعه هدف خود قرار داده است. از آنجایی که این قشر از جامعه به دلیل افت قدرت عملکرد مغز با دو مشکل جسمی و اخلال در تماس شناختی مواجه می شوند، برای درمان ناچار به انجام اعمالی چون فیزیوتراپی و گذراندن دوره هایی افزایش مهارت های شناختی هستند تا از آلزایمر و افت حافظه و توجه آنها جلوگیری شود.

راستی افزود: این که در یک فرآیند هم مهارت های شناختی و هم فعالیت‌ های بدنی فرد بهبود یابد، می تواند تاثیر بسیار مهمی در کاهش روند کهولت و بهبودی نسبی سالمند داشته باشد. اما اگر به صورت جداگانه این توانمندی‌ ها افزایش یابد، اثر کمتری در روند بهبودی دارد.

این طراح بازی های جدی گفت: بهگام به نوعی یک برنامه توانبخشی است که هم در راستای بهبود فعالیت حرکتی و هم افزایش مهارت های شناختی طراحی شده است.

به گفته راستی، این بازی در قالب سیستم عامل ویندوز و اندروید طراحی شده است که قابلیت اجرایی در تلویزیون را هم دارد  و فرد با قرار گرفتن در موقعیت هایی که از سوی کارشناسان ارزیابی شده است، بازی می کند و در فرآیند بازی مهارت های حرکتی و شناختی اش تقویت می شود.

وی افزود: یکی از مکان های های طراحی شده جنگل است که فرد خود را  در یک جنگل مشاهده می کند که همزمان مقابلش توپ هایی قرار دارد که بر اساس الگوی گفته شده باید حرکت مناسب نسبت به پرتاپ توپ ها را انجام دهد. در حقیقت فرد در این بازی باید بداند که کدام یک از توپ ها با چه رنگی را باید دریافت کند. در واقع در این شرایط هم حرکت بدنی وی تضمین می ‌شود و هم  قدرت حافظه و توجه وی درگیر می ‌شود.  گفتنی است، بهگام مبتنی بر یک توانبخشی دوگانه است که بازخوردهای قابل قبولی داشته است.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل