نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی از تجهیزات و خدمات کالیبراسیون

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارشناسان و اعضا کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری، با حضور در سومین نشست این کارگروه که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، به بیان پرسش ها و بررسی زمینه تعامل مشترک پرداختند و با خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی آشنا شدند.
احمد ظهیرمیردامادی دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، ایجاد ارتباط میان حدود 70 نفر از کارشناسان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی را موجب توسعه و شکل گیری سرمایه انسانی ارزشمند دانست و بیان کرد: تخصص هریک از افراد و فراهم آمدن شرایط تبادل تجربه بین آنها ، می تواند نقش موثری در پیشرفت کشور ایفا کند.

**تشکیل نشست ها و ارائه حمایت های آزمایشگاهی در راستای بهبود کیفیت خدمات
ظهیرمیردامادی همچنین تشکیل این نشست ها را راهی برای هماهنگی بیشتر بین اعضا و گسترش کار و فعالیت گروهی در زمینه استانداردهای انجام کار، کالیبراسیون تجهیزات و پیاده سازی نظام HSE در آزمایشگاه های عضو این شبکه دانست.
وی برگزاری بیش از 25 دوره آموزشی در مراکز عضو در سراسر کشور و برگزاری یک میزگرد تخصصی و بیش از 10 سخنرانی مرتبط با پیاده سازی استانداردهای مربوط به فعالیت های آزمایشگاهی و نیز برگزاری 2 سمینار تخصصی را از جمله اقدامات این کارگروه برشمرد و با اشاره به حمایت کارشناسی و مالی10 مرکز از اعضای شبکه برای استقرار استاندارد ISO/IEC 17025 و ترجمه کتابی در زمینه محاسبه عدم قطعیت آزمون های آزمایشگاهی، حمایت از آزمایشگاه های عضو شبکه برای به کارگیری و پیاده سازی الزامات استاندارد ISO/IEC17025 و نیز توجه به مبحث HSE در مراکز و تشویق آزمایشگاه ها به پیاده سازی استانداردهای OHSAS 1800و ISO 14001 در مورد مدیریت مطلوب ایمنی و زیست محیطی را از برنامه های سال آینده این کارگروه عنوان کرد.
در ادامه، دکتر محمد جواد اشراقی مدیر مرکز آزمایشگاهی و تجهیزات پژوهشگاه مواد و انرژی، گزارشی از چگونگی شکل گیری این مرکز و فعالیت های انجام شده در آن ارایه دادند.
مهندس حامد دارابی، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری، ضمن بیان اهداف تشکیل شبکه آزمایشگاهی و معرفی سرفصل های حمایتی این شبکه، حمایت از استقرار استاندارد ISO/IEC17025 در آزمایشگاه های عضو شبکه را جزو سرفصل های مهم حمایتی و مورد توجه ویژه شبکه دانست.
**حمایت شبکه آزمایشگاهی از تجهیزات و خدمات کالیبراسیون با پوشش استان ها
دارابی ضمن تشریح فعالیت های جدید شبکه آزمایشگاهی، حمایت از ایجاد بانک نمونه های مرجع استاندارد و کالیبراسیون در راستای پاسخ به نیاز مراکز آزمایشگاهی برای کالیبره کردن تجهیزات تخصصی دستگاهی و همچنین نحوه استفاده از این حمایت توسط آزمایشگاه های متقاضی اعلام کرد: اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی 23 استان کشور از طریق سایت این شبکه پوشش داده شده است و پوشش سراسری استان های کشور را از جمله برنامه های شبکه آزمایشگاهی فناوری های در آینده خواهد بود. 
وی توسعه تعامل و ارتباط کارشناسان مراکز عضو شبکه در قالب کارگروه های تخصصی و ایجاد امکان فعالیت کارشناسان و پژوهشگران حوزه های فناوری راهبردی در شبکه اجتماعی تخصصی را از گام های موثر انجام شده توسط این شبکه دانست و ضمن معرفی شبکه اجتماعی تخصصی، نحوه فعالیت در شبکه اجتماعی را به اعضای حاضر در نشست، آموزش داد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل