حمایت شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی از تجهیزات و خدمات کالیبراسیون

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارشناسان و اعضا کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی معاونت علمی و فناوری، با حضور در سومین نشست این کارگروه که در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد، به بیان پرسش ها و بررسی زمینه تعامل مشترک پرداختند و با خدمات جدید شبکه آزمایشگاهی آشنا شدند.
احمد ظهیرمیردامادی دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، ایجاد ارتباط میان حدود 70 نفر از کارشناسان مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی را موجب توسعه و شکل گیری سرمایه انسانی ارزشمند دانست و بیان کرد: تخصص هریک از افراد و فراهم آمدن شرایط تبادل تجربه بین آنها ، می تواند نقش موثری در پیشرفت کشور ایفا کند.

**تشکیل نشست ها و ارائه حمایت های آزمایشگاهی در راستای بهبود کیفیت خدمات
ظهیرمیردامادی همچنین تشکیل این نشست ها را راهی برای هماهنگی بیشتر بین اعضا و گسترش کار و فعالیت گروهی در زمینه استانداردهای انجام کار، کالیبراسیون تجهیزات و پیاده سازی نظام HSE در آزمایشگاه های عضو این شبکه دانست.
وی برگزاری بیش از 25 دوره آموزشی در مراکز عضو در سراسر کشور و برگزاری یک میزگرد تخصصی و بیش از 10 سخنرانی مرتبط با پیاده سازی استانداردهای مربوط به فعالیت های آزمایشگاهی و نیز برگزاری 2 سمینار تخصصی را از جمله اقدامات این کارگروه برشمرد و با اشاره به حمایت کارشناسی و مالی10 مرکز از اعضای شبکه برای استقرار استاندارد ISO/IEC 17025 و ترجمه کتابی در زمینه محاسبه عدم قطعیت آزمون های آزمایشگاهی، حمایت از آزمایشگاه های عضو شبکه برای به کارگیری و پیاده سازی الزامات استاندارد ISO/IEC17025 و نیز توجه به مبحث HSE در مراکز و تشویق آزمایشگاه ها به پیاده سازی استانداردهای OHSAS 1800و ISO 14001 در مورد مدیریت مطلوب ایمنی و زیست محیطی را از برنامه های سال آینده این کارگروه عنوان کرد.
در ادامه، دکتر محمد جواد اشراقی مدیر مرکز آزمایشگاهی و تجهیزات پژوهشگاه مواد و انرژی، گزارشی از چگونگی شکل گیری این مرکز و فعالیت های انجام شده در آن ارایه دادند.
مهندس حامد دارابی، کارشناس شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری، ضمن بیان اهداف تشکیل شبکه آزمایشگاهی و معرفی سرفصل های حمایتی این شبکه، حمایت از استقرار استاندارد ISO/IEC17025 در آزمایشگاه های عضو شبکه را جزو سرفصل های مهم حمایتی و مورد توجه ویژه شبکه دانست.
**حمایت شبکه آزمایشگاهی از تجهیزات و خدمات کالیبراسیون با پوشش استان ها
دارابی ضمن تشریح فعالیت های جدید شبکه آزمایشگاهی، حمایت از ایجاد بانک نمونه های مرجع استاندارد و کالیبراسیون در راستای پاسخ به نیاز مراکز آزمایشگاهی برای کالیبره کردن تجهیزات تخصصی دستگاهی و همچنین نحوه استفاده از این حمایت توسط آزمایشگاه های متقاضی اعلام کرد: اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی 23 استان کشور از طریق سایت این شبکه پوشش داده شده است و پوشش سراسری استان های کشور را از جمله برنامه های شبکه آزمایشگاهی فناوری های در آینده خواهد بود. 
وی توسعه تعامل و ارتباط کارشناسان مراکز عضو شبکه در قالب کارگروه های تخصصی و ایجاد امکان فعالیت کارشناسان و پژوهشگران حوزه های فناوری راهبردی در شبکه اجتماعی تخصصی را از گام های موثر انجام شده توسط این شبکه دانست و ضمن معرفی شبکه اجتماعی تخصصی، نحوه فعالیت در شبکه اجتماعی را به اعضای حاضر در نشست، آموزش داد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا