نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا در جمع دوستانمان شادتر از جمع خانواده هستیم؟

به گزارش سیناپرس، همیشه افراد در گروه های سنی مختلف ترجیح می دهند که وقت خود را با دوستان خود بگذرانند تا با خانواده شان چرا که آنها در جمع دوستان احساس شادی بیشتری می کنند.

به نظر می رسد دلیل این امر نوع فعالیت هایی است که افراد با دوستان خود دارند. معمولا با دوستان، فعالیت های لذت بخش تری مانند رفتن به رستوران، ورزش یا بازدید از مکان های جدید در نظر گرفته می شود. در مقایسه با خانواده، افراد کارهای پیش پاافتاده تری مانند کارهای خانه و مراقبت را انجام می دهند.

دکتر ناتان هادسون (Nathan Hudson)، از محققان این پروژه تحقیقاتی می ‌گوید این مطالعه دیدگاه مثبتی را نسبت به خانواده اثبات می کند: مطالعه ما نشان می ‌دهد که این احساس شادی بیشتر در کنار دوستان به ماهیت بنیادی روابط خویشاوندی ربطی ندارد.به گزارش سیناپرس، وقتی فعالیت ‌ها را از نظر آماری کنترل ‌کردیم، حضور صرف کودکان، شرکای عاشقانه و دوستان سطوح مشابهی از شادی را پیش‌ بینی می‌ کرد.

به گزارش سیناپرس، بنابراین، این مقاله دیدگاهی خوش بینانه از خانواده ارائه می دهد و نشان می دهد که مردم واقعاً از شریک زندگی عاشقانه و فرزندان خود لذت می برند. برای انجام این مطالعه، از بیش از ۴۰۰ نفر خواسته شد تا به فعالیت‌ هایی که انجام داده ‌اند فکر کرده و شادی و معنای کامل این احساس را ارزیابی کنند.

روان شناسان میزان شادی افراد را در سه گروه مختلف دوستان، فرزندان و شریک عاشقانه مقایسه کردند. نتایج نشان داد که مردم در هنگام استراحت، غذا خوردن و معاشرت شادتر بودند. در ضمن مردم زمانی که با دوستان خود بودند به جای خانواده بیشتر تمایل داشتند این فعالیت ها را انجام دهند.

شرکت کنندگان در این مطالعه ۲۸ درصد از زمان خود را با شریک زندگی خود صرف معاشرت کردند، اما ۶۵ درصد از زمان خود را با دوستان خود به معاشرت می گذرانند. زمانی که با کودکان سپری می شد اغلب کار سختی بود که شامل کارهای خانه و حمل کودکان از جایی به مکان دیگر می شد. با این حال، مردم به مراقبت از کودکان نگاهی مثبت داشتند.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که فعالیت مراقبت از کودکان از معادله خارج شد، مردم گزارش دادند که به اندازه خانواده با دوستان سرگرم می شوند.
دکتر هادسون توضیح می دهد: ایجاد فرصت‌ هایی برای تجربیات مثبت با شرکای عاشقانه و فرزندان و لذت بردن از آن لحظات مثبت بسیار مهم است. به گزارش سیناپرس، در مقابل، روابط خانوادگی که چیزی جز کارهای خانه، کارهای عقب افتاده و مراقبت از کودکان را شامل نمی شود، دریافت شادی زیادی را پیش بینی نمی کند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی (Personality and Social Psychology) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: مولود یوسفی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل