وقتی تنش های جنگ به فضا کشیده می شود

به گزارش سیناپرس، علی رغم رجزخوانی اولیه آژانس فضایی روسیه برای رقبای خود در روزهای اول حمله نظامی این کشور به اوکراین، به نظر می رسد شرایط مطالعات و برنامه های فضایی روسیه با مشکل مواجه شده است. در این راستا دیمیتری روگوزین، مدیر کل آژانس فضایی روسیه روز شنبه گفت که روسکوسموس نامه هایی برای شرکای خود در ایستگاه فضایی بین ‌المللی ارسال و از ان ها درخواست کرد تحریم‌های این حوزه را لغو کنند.

وی در این رابطه گفت: آژانس فضایی روسیه و سایر شرکت های دولتی زیر مجموعه این آژانس که در حوزه فعالیت های فضایی عمل می کنند، درخواست‌ های کتبی خود را به شرکای ایستگاه فضایی بین ‌المللی،  ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا ارسال کرده و از آنها خواستند تحریم ‌های غیر قانونی شرکت ‌های فضایی روسیه را لغو کنند. 

روگوزین در ادامه توضیحاتش افزود: شرکای خارجی علیرغم درخواست ‌های مکرر روسکوسموس، دلایل و محتوای تحریم‌ ها را توضیح ندادند.

رئیس آژانس فضایی روسیه تاکید کرد که بخش های ویژه روسیه و ایالات متحده در ایستگاه بین المللی فضایی به هم مرتبط هستند. بخش روسی از مرکز کنترل ماموریت در نزدیکی مسکو که تحت تحریم است، کنترل می شود.به گزارش سیناپرس، این مرکز کنترل، حفظ شدن و ثبات ایستگاه فضایی را در مدار تضمین کرده و برای اجرای سیستم های حیاتی ایالات متحده پشتیبان تهیه می کند.

به گزارش سیناپرس،  از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، فضاپیمای سرنشین دار روسی سایوز ام اس تنها وسیله اعزام فضانوردان  به ایستگاه فضایی بین المللی بود، در حالی که فضاپیمای پروگرس ام اس محموله های ترابری، تجهیزات علمی، غذا و سوخت را تحویل ایستگاه فضایی می داد. هر دوی این فضاپیماها توسط راکت های سایوز-2.1a پرتاب می شوند که در پایگاه موشکی و مرکز فضایی پروگرس تولید می شوند که این مراکز هم تحت تحریم قرار دارند.

روگوزین ضمن تاکید: بر این موضوع که فضاپیمای سرنشین دار سایوز و فضاپیمای باری پروگرس در حال حاضر ابزارهای پشتیبان برای تحویل خدمه و محموله های خارجی به ایستگاه فضایی بین المللی و بازگرداندن آنها به زمین هستند، افزود: فضاپیمای سایوز MS-19 قرار است در ۳۰ مارس به زمین بازگشته و مارک ونده هی ناسا را به همراه آنتون شکاپلروف و پیوتر دوبروف فضانوردان Roscosmos به زمین بیاورد.

رئیس آژانس فضایی روسیه همچنین نقشه ‌ای را منتشر کرد که نشان می ‌دهد در صورت سقوط ایستگاه فضایی بین ‌المللی، این سازه عظیم فضایی ممکن است در کجا سقوط کند. این نقشه توسط ستاره‌ شناسان آمریکایی تهیه شده است و مستندات آن نشان می دهد که انهدام و سقوط احتمالی ایستگاه فضایی بین المللی کمترین خطر را برای روسیه به همراه دارد.

به گزارش سیناپرس،اما برخی از کشورهای دیگر، از جمله کشورهایی که ما را تحریم کرده اند، باید در مورد بهای احتمالی تحریم‌ هایی که علیه آژانس فضایی روسیه به راه انداخته‌ اند و بهای همکاری بین‌ المللی در فضا که در حال نابودی است، خوب فکر کنند. به نظر می رسد دولتمردان غربی در این زمینه به طرز جنون آمیزی تصمیم گیری کرده اند.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا