جهان در تب و تاب رونمایی از نسل جدید هواپیمای الکتریکی
به گزارش سیناپرس، نخستین پرواز خدمه هواپیمای ناسا در مرکز پرواز آرمسترانگ این آژانس در جنوب کالیفرنیا انجام خواهد شد. تیم ویلیامز (Tim Williams) خلبان آزمایشی تحقیقاتی ناسا در این باره گفت که ناسا در حال حاضر ماه می (خرداد ماه) را برای این پرواز در نظر گرفته است.
او گفت که قصد دارد این هواپیما را به پرواز درآورد. وی افزود: این هواپیما یک هواپیمای اصلاح شده ساخت ایتالیا که به نام Tecnam P2006T است که در اولین آزمایش سیستم پیشرانه تمام الکتریکی خود را به آزمایش می گذارد.
ویلیامز گفت: اولین چیزی که باید در مورد آن نگران باشید موتورهای الکتریکی و نحوه انتقال برق به آنها در طول پرواز است و احتمال تداخل با سیستم الکترومغناطیسی وجود دارد که به طور بالقوه یک مشکل است.
ویلیامز خاطرنشان کرد:هواپیماهای الکتریکی در حال حاضر وجود دارند اما آنها بیشتر برای سفرهای بسیار کوتاه یا برای تحقیقات در پروازهای بدون خدمه استفاده می شوند. او گفت که ناسا امیدوار است در نهایت نشان دهد که هواپیماهای الکتریکی می توانند صدها کیلومتر پرواز کنند.
در آزمایشی که در ماه می انجام می شود این هواپیما از دو موتور کروز الکتریکی بزرگ با ملخ استفاده می کند. بعداً ناسا قصد دارد این هواپیما را با ۱۸ ملخ مجهز کند. سخنگوی ناسا گفت: فاصله و مدت اولین پرواز هنوز مشخص نشده است.
به گفته ناسا، X-57 در ابتدا بردی در حدود ۱۶۰ کیلومتر و سرعت کروز ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت که به گفته ناسا حدود ۴۰ دقیقه در هوا قرار می گیرد.
ویلیامز گفت که اهداف برنامه آزمایشی این است که ثابت کند موتورهای الکتریکی X-57 ساخته شده توسط Joby Aviation در هنگام ارتعاشات و دینامیک پرواز قابل اعتماد بوده و باتری ها می توانند در صورت نیاز با حدود ۷۰ درصد حداکثر خروجی خود برای ساعت ها کار کنند.
برایان کیش که ریاست برنامه مهندسی آزمایشی پرواز را بر عهده دارد، گفت: چیزی که در شش ماه گذشته در مورد کار با هواپیمای برقی یاد گرفتم، اهمیت خنک کنندگی باتری ها است. به گزارش سیناپرس، پروژه این هواپیما تنها زمانی عملی شد که سیستم خنک کننده مایع و سیستم مدیریت باتری را درست شد.
به گزارش سیناپرس، ریچارد پت اندرسون استاد مهندسی هوافضا در دانشگاه هوانوردی در فلوریدا در این باره گفت که تحقیقات ناسا برای آزمایش محدودیتهای این پیشرانه های تمام الکتریکی ارزشمند است، اما او معتقد است سیستم هیبریدی که از پیشران مایع یا نوعی سوخت جت نیز استفاده می کند، ایدهآل خواهد بود.
مترجم: محسن فلاحی پناه
منبع: upi