متاورس فقط یک حرکت تبلیغاتی است!

اگر تاکنون با خود فکر کرده‌اید که "متاورس" و تبلیغات پیرامون آن چیست و متوجه آن نشده‌اید، نگران نباشید، چون تنها نیستید. در عوض، خود را در جمع ۴۹ درصد از آمریکایی‌هایی خواهید دید که اخیراً مورد بررسی قرار گرفته‌اند و به همین اندازه در مورد آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

سال گذشته، شرکت "فیسبوک" که اکنون "متا" نام گرفته است، با اعلام "مارک زاکربرگ" موسس خود، چشم‌انداز خود را برای شروع ساخت نسخه مخصوص خود از یک دنیای مجازی به نام "متاورس" تشریح کرد و خبرساز شد.

پس از این حرکت، تعداد زیادی از نام‌های شناخته شده در سطح جهان، از جمله شرکت‌هایی که در صنعت مد هستند تا تولیدکنندگان البسه ورزشی، وارد دنیای متاورس شده‌اند و برنامه‌هایی مبنی بر اینکه چگونه قصد دارند برندهای خود را در این دنیای دیجیتال گسترش دهند، اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال ماه گذشته، "JP Morgan Chase" به اولین بانک تاریخ در دنیای متاورس تبدیل شد.

اگرچه "زاکربرگ" اولین کسی نبود که اصطلاح متاورس را بر سر زبان‌ها آورد، اما تصمیم وی برای ورود به این قلمروی ناشناخته، توجه بسیاری را برانگیخت. زمانی که "زاکربرگ" تصمیم گرفت از چشم‌انداز خود از متاورس پرده‌برداری کند، جهان هنوز در حال کنار آمدن با یک سویه جدید از ویروس کووید-۱۹ بود.

"زاکربرگ" در سخنرانی خود، در حالی که تغییر نام شرکت خود را از "فیسبوک" به "متا" اعلام کرد، گفت که فضاهای سه‌بعدی در متاورس به افراد اجازه می‌دهد در یک دنیای دیجیتالی و مجازی با یکدیگر معاشرت کنند، آموزش ببینند، بازی کنند و به گونه‌ای همکاری کنند که تاکنون هرگز شاهد آن نبوده‌ایم.

این شرکت سپس یکی از دنیاهای واقعیت مجازی خود را در اواخر سال برای همه کسانی که به هدست‌های واقعیت مجازی اختصاصی آن دسترسی داشتند، در دسترس قرار داد.

اخیراً نیز "زاکربرگ" فهرست شرح وظایف "متا" را بیشتر گسترش داد و گفت که این شرکت طی پنج تا ۱۰ سال آینده، محیط‌های مجازی همه جانبه‌ای را توسعه خواهد داد که به کاربران اجازه می‌دهد با صداها، عطرها و حتی لمس در دنیای مجازی خود تعامل داشته باشند.

سایر شرکت‌های فناوری مانند "مایکروسافت" یا "بایدو" در چین اما درباره برنامه‌های بلندمدت خود در مورد نسخه‌های متاورس خود چندان شفاف نبوده‌اند، اما خود را بخشی از این دنیای جدید می‌دانند که هر روز به تکامل خود ادامه می‌دهد.

در کنار "متاورس"، اخیرا عباراتی مانند "توکن‌های غیرقابل معاوضه"(NFT) و رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری شده به وجود آمده‌اند که در متاورس نیز کاربرد دارند و همزمان در حال توسعه هستند. بنابراین، یک پلتفرم بازاریابی موسوم به "کلاویو"(Klaviyo) تصمیم گرفت یک نظرسنجی انجام دهد تا ببیند مردم واقعاً در مورد این موارد چقدر می‌دانند و چقدر مشتاق مشارکت در آنها هستند.

این نظرسنجی در فوریه سال جاری با شرکت ۱۰۰۰ شهروند در ایالات متحده انجام شده و نشان داده که ۴۹ درصد از شرکت کنندگان نمی‌دانند "متاورس" چیست.

جالب اینجاست که این نظرسنجی شامل جمعیت جوان‌ شامل جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله بوده است که مشتاق پذیرش فناوری‌های جدید هستند. با این حال، همانطور که این نظرسنجی نشان داد، این گروه سنی پاسخ دادند که تمایلی به خرید و فروش در متاورس ندارند و حدود ۶۵ درصد از پاسخ دهندگان نیز اظهار داشتند که علاقه‌ای به آن ندارند.

پاسخ‌دهندگان فقط از متاورس بی‌اطلاع نبودند، بلکه پاسخ‌های مشابهی در رابطه با NFTها و ارزهای دیجیتال دریافت شد که نزدیک به ۶۰ درصد اعلام کردند که در NFTها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و ۳۰ درصد نیز گفتند که قاطعانه از رمزارزها دوری می‌کنند.

حتی در میان نیمی دیگر از پاسخ دهندگان که در مورد متاورس شنیده بودند، اکثرشان در مورد چگونگی ادامه و توسعه آن تردید داشتند و ۷۸ درصد آن را فقط یک هیاهوی تبلیغاتی خواندند.

به نظر می‌رسد این فقط آمریکایی‌ها نیستند که به متاورس علاقه‌مند نیستند، چرا که "کلاویو" یک ماه قبل یک نظرسنجی مشابه در بریتانیا انجام داد و با پاسخ‌هایی مواجه شد که حتی حیرت‌آورتر از پاسخ آمریکایی‌ها بود. از میان ۱۰۰۰ پاسخ‌دهنده در بریتانیا، ۵۸ درصد نمی‌دانستند که متاورس چیست، در حالی که حدود ۹۶ درصد از افراد بین ۲۵ تا ۵۴ سال گفتند که در فضای متاورس خرید نمی‌کنند.

در کل به نظر می‌رسد کارهای اساسی زیادی وجود دارد که قبل از اینکه متاورس واقعاً به شکل چیزی معنادار درآید، باید در دنیای واقعی انجام پذیرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا