نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خانه تکانی با طعم تلخ مرگ

به گزارش سیناپرس، در روزهای پایانی سال بر اساس سنتی قدیمی نظافت و شست ‌و شوی منازل آغاز می ‌شود اما متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از مردم به علت استفاده نادرست از مواد شوینده و پاک کننده های شیمیایی دچار مسمومیت می شوند؛ به عنوان مثال برخی از افراد برای اثربخشی بیشتر مواد شوینده، دو ماده مانند وایتکس و جوهرنمک را با هم مخلوط می ‌کنند. از ترکیب این دو ماده با یکدیگر گاز کلر متصاعد می شود. این گاز به دستگاه تنفسی آسیب می زند و باعث علائمی مثل تنگی نفس، سوزش مجاری تنفسی، سرفه و حتی مرگ می شود. گاز و بخارات ناشی از مواد اسیدی شوینده ها نه تنها به سیستم تنفسی صدمه می زند بلکه آسیب های چشمی و پوستی نیز به دنبال دارد. در ادامه به چند نکته کلیدی برای رهایی از این مساله اشاره می کنیم:

 1- هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی حتما در نور کافی برچسب بسته بندی را مطالعه و پس از آن مصرف کنید.

2- هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش استفاده کنید؛ دستکش های لاتکس یا لاستیکی از جذب مواد توسط پوست جلوگیری کرده و پوست را از تماس با برخی از باکتری ها محافظت می کند.

3-هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک ‌کننده پنجره ‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

4-برای شستشو از آب داغ استفاده نکنید زیرا بخارهای ناشی از محلول آب داغ و مواد شوینده، سبب مسمومیت تنفسی می شود.

5-از کار با مواد شیمیایی قابل اشتعال در نزدیکی شعله گاز بپرهیزید زیرا ممکن است همین بی احتیاطی سبب بروز آتش سوزی عظیمی در خانه تان شود.

6- هرگز برچسب روی ظروف موادشیمیایی را برندارید، اگر برچسب روی ظروف دچارپوسیدگی شده مجددا روی آن بر چسب بزنید.

7-هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده ها و جوهرنمک، مراقب باشید تا این مواد به چشم شما نپاشند. بهتر است برای جلوگیری از آسیب چشم ها عینک محافظ بزنید و اسپری مواد شوینده را دور از چشم های خود نگه دارید.

نکات قابل توجه برای محافظت کودکان

1- محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی بهداشتی را دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگهداری کنید.

2- درب کمدهایی که در آن‌ها مواد شیمیایی یا شوینده ها نگهداری می شود، همیشه باید قفل باشد.

3-هرگز مواد شوینده مثل سفیدکننده‌ها را از ظرف اصلی خودشان به ظروف دیگر مثل بطری های آب یا نوشابه منتقل نکنید، زیرا ممکن کودکان است به جای نوشیدنی، آن را مصرف کنند.

4- از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرفشویی اجتناب کنید زیرا خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالاست.

در موارد اورژانسی این نکات را رعایت کنید

1- در صورتی که یکی از نزدیکان شما ماده ‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید یا بخارات آن را استنشاق کرد با مرکز اورژانس ۱۱۵ یا مرکز اطلاع‌ رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

2- هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید زیرا این کار می‌ تواند وضع بیمار را وخیم تر کند.

3- در صورت ورود مواد شیمیایی به داخل چشم ها ابتدا باید چشم را به مدت 10 دقیقه با آب سرد و پرفشار تا زمان رفع سوزش شست و شو دهید.

4- اولین اقدام برای مسمومان ریوی، خروج سریع فرد از محل سربسته و و قرار گرفتن در معرض جریان هوای آزادست زیرا که استنشاق هوای تازه، تنفس را تسهیل می‌ کند و باعث ایجاد آرامش می ‌‌شود.

5-حتی اگر در طول استفاده از مواد شوینده دچار آسیب های پوستی مانند خارش، سوزش، تورم و قرمزی شدید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل