نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد سپر مغناطیسی در برابر امواج کیهانی

به گزارش سیناپرس، مطالعات متعددی نشان داده است که سفرهای فضایی و اقامت طولانی مدت در فضا می تواند باعث کاهش سطح سلامتی انسان شده، بر عملکرد قلب، ماهیچه ها و استخوان اسنان تاثیر نامطلوب گذاشته و حتی باعث بروز اختلالات خونی شود.

از سوی دیگر در فضای خارج از اتمسفر زمین، انواع امواج مضر و مخرب وجود دارند که برای سلامتی انسان خطرناک هستند. در بین  این امواج، امواج کیهانی دارای سطح بالایی از تشعشات مضر هستند که فضانوردان باید خود را از تابش آن  حفظ کنند. 
باید توجه داشت که به طور طبیعی این امواج در فضای خارج از کره زمین وجود دارد و ذرات پرانرژی خطرناکی که از خورشید ساطع می‌شوند عمدتاً توسط حباب مغناطیسی محافظ زمین به نام مگنتوسفر منحرف شده یا در صورت عبور از این میدان مغناطیسی، توسط جو جذب می ‌شوند.

در فضای خارج از مدار زمین و در طول ماموریت های فضایی، فضانوردان خارج از این محیط نسبتا امن قرار می گیرند و برای مثال در صورت برنامه ریزی برای فعالیت در ماه یا مریخ، باید به مساله امواج و تشعشعات کیهانی توجه کنند. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر اگر فضانوردان بخواهند از اثرات مضر این تشعشعات اجتناب کنند، به ابزارهای دیگری مانند لباس های مخصوص و گران قیمت برای محافظت نیاز دارند.

در این میان نظریه ای بین دانشمندان و متخصصان علوم فضانوردی مطرح شده است که بر اساس آن تلاش می شود با ایجاد یک میدان مغناطیسی مصنوعی، امواج کیهانی و مضر را از اطراف فضانوردان منحرف کرد. به گزارش سیناپرس، مطالعات و تجربیات پیشین نشان داده است که فناوری آهنربای ۱ تسلا (مشابه قدرت آهنرباها در دستگاه ام آر آی) می تواند یک سپر مغناطیسی به عرض ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر ایجاد کند. 

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که اجرای این طرح این از نظر فنی امکان پذیر است و به نظر می رسد این میدان مغناطیسی قادر باشد اکثر ذرات مضر خورشیدی را منحرف کند. در صورت موفقیت آمیز بودن این پروژه، گام بلندی در پیشبرد ماموریت های فضایی برداشته خواهد شد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل