نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

69 درصد لباس ها از الیاف مصنوعی تولید می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از گاردین، رشد تعداد برندهای مختلف در تولید لباس روند تولید آن را به سمت استفاده از الیاف بازیافتی سوق داده است اما متخصصان نگران این امر هستند که مردم این مسئله را باور کنند که خرید آنها از الیاف بازیافتی کمک به حفظ محیط زیست پایدار است؛ امری که دور از واقعیت است.

الیافی که در لباس های شما به کار می رود موادی هستند که در بسیاری از لباس های مبدل مورد استفاده قرار می گیرند. جنس آنها ممکن است از بافت پشمی، جنس سبک کتان یا براق ابریشم باشد. این جنس در حدود دو سوم لباس هایی که می پوشیم وجود دارد و با وجود این، بسیاری از ما از وجود این مواد بی اطلاع هستیم. درواقع، بسیاری از مواد به کار رفته پلاستیک است که بزرگ ترین مشکل را ایجاد می کند. 

امروزه حدود 69 درصد لباس ها از الیاف مصنوعی از جمله الاستین، نایلون و آکرلیک ساخته می شوند. پلی استر مرسوم ترین الیاف به کار رفته است به طوری که 52 درصد از تمام الیاف تولید شده برای لباس ها از این جنس هستند. به گزارش سیناپرس، دوام بالا و تطبیق پذیری منحصر به فرد پلاستیک، آن را به یکی از مواد لازم در صنعت مد تبدیل کرده است. 

پلی استر به دلیل مواد اعجازآوری که در آن به کار رفته، در قسمت های مختلف از جمله بند کمر شلوارهای جین، کفش و به طورکلی در تمام قسمت های پوشش شما مورد استفاده قرار می گیرد. به گزارش سیناپرس، اما محققان بر این باورند که استفاده از این مواد پلاستیکی به بهای تأثیر منفی روی آب و هوا تمام می شود. به گزارش سیناپرس، مواد اولیه این الیاف سوخت های فسیلی هستند. در تولید بافت این الیاف از 1/35 درصد از تولید نفت جهان به کار می رود که بیشتر از مصرف سالیانه نفت در اسپانیاست؛ در نتیجه به طور قابل توجهی باعث ماندگار شدن ردپای اثرات آب و هوایی در صنعت مد می شود. 

الیاف مصنوعی همچنین منجر به اثرات درازمدت پس از تولید می شوند به طوری که میکروالیاف پلاستیکی به کار رفته در لباس ها هنگام شستشوی لباس ها وارد محیط زیست شده و اثرات مخرب خود را به جا می گذارد. 

امروزه بسیاری از برندهای معروف دنیا به سمت استفاده از الیاف مصنوعی مانند پلی استر گرایش پیدا کرده اند و جالب اینجاست که در تبلیغات پوشاک خود از عبارت «پایدارتر» یا انتخابی هوشمندانه برای کمک به محیط زیست استفاده می کنند تا به این شیوه تمایل مصرف کنندگان را به استفاده از این لباس ها افزایش دهند؛ غافل از این که همین الیاف مصنوعی در درازمدت بلای جان طبیعت و محیط زیست خواهد شد.

این امر شاید در ظاهر به نفع محیط زیست تمام شود اما برندهای معروف در صنعت پوشاک هر روز بیشتر از این قبیل الیاف در تولیدات خود استفاده می کنند و متخصصان این پرسش را مطرح کرده اند که آیا این برندها تنها به رفع مضرات محیطی دنیای مد فکر می کنند. به گزارش سیناپرس، برای ما این گونه جا افتاده است که بازیافتی و پایدار مترادف هستند اما درواقع، جایگزین متداول بازیافتی برای بطری های مصنوعی بکر، بطری های پلی اتیلن ترفتالات، به عنوان رایج ترین بطری های پلاستیکی هستند که هر ساله میلیاردها عدد از آنها تولید می شوند. 

طبق نظرسنجی به دست آمده از حدود 50 برند در عرصه مد توسط بنیادهای بازارهای در حال تغییر، 85 درصد از آنها به دنبال استفاده از پلی استر بازیافتی از بطری های پلاستیکی در صنعت تولید الیاف بوده اند.به گزارش سیناپرس،برآوردها نشان می دهد که پلی استر بازیافتی می تواند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 32 درصد در مقایسه با پلی استر خالص کاهش دهد.

به نظر می رسد تقاضا برای الیاف بازیافتی در صنایعی چون مد و پوشاک به سرعت در حال افزایش است. به عنوان مثال، رئیس سابق نوآوری های پایدار کمپانی «نایک» اعلام کرده است که این کمپانی از مواد بازیافتی در 60 درصد تولیدات خود استفاده می کند. 

پلی استر بازیافتی بسیار در این صنعت مورد توجه است. «نایک» بیشترین مصرف کننده پلی استر بازیافتی در این صنعت محسوب می شود به طوری که به گزارش سیناپرس، به طور متوسط سالانه بیش از یک میلیارد بطری پلاستیکی را از محل های دفن زباله با هدف بازیافت آنها برای تولید محصولاتشان جمع آوری و بازیافت می کنند.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از برندهای بزرگ دنیا نیز همین هدف را دنبال می کنند. H&M، Madewell، J Crew و Gap Inc جزء بیش از 70 برندی هستند که متعهد شده اند تا سال 2025 سهم استفاده از پلی استر بازیافتی را به 45 درصد به عنوان بخشی از چالش پلی استر بازیافتی افزایش دهند. 
مواد مصنوعی دومین سهم بزرگ الیاف را بعد از نخ برای کمپانی Gap ایجاد می کند. تمام چهار برند Banana Republic، Old Navy، Athleta و Gap تا سال 2025 با چالش روبرو خواهند بود به طوری که برند Old Navy قرار است تا سه سال آینده استفاده از پلی استر بازیافتی در محصولات خود را تا 60 درصد افزایش دهد. 

مدیر این کمپانی اظهار کرده است که مواد بازیافتی اعجازآور نیستند و ما تلاش می کنیم از واژه «پوشاک پایدار» دور شویم چرا که با این عبارت، این معنا حاصل می شود که ما به مقصد رسیده ایم در صورتی که این طور نیست. به گزارش سیناپرس، کارشناسان نگران این هستند که مردم ممکن است تصور کنند با خرید پوشاک تولید شده از مواد بازیافتی، به نفع محیط زیست عمل کرده اند در حالی که این موضوع دور از واقعیت است. 

این معضل در صورتی مطرح می شود که هیچ نوآوری تازه ای برای حل مشکل پیچیده پلاستیک در صنعت مد وجود ندارد. برخی تصور می کنند این پاسخ واقعی، صنعت را از تولید و مصرف بیش از حد دور می کند. به گزارش سیناپرس، برندها سالانه ده ها مجموعه لباس تولید می کنند و در سال 2014، مردم دنیا 60 درصد بیشتر از سال 2000 لباس خریداری کردند.بورس نساجی برخی از چالش های صنعت آینده خود را بر کاهش سرعت رشد تولید پوشام متمرکز خواهد کرد. 

مترجم:ندا جوادهرلتی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل