دکتر سید محمدرضا خلیلی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مجری طرح «کامپوزیت های الیاف فلزی» در گفتگو با مهر گفت: سازه های الیاف فلز یک لایه کامپوزیت و یک لایه فلز هستند که مقاومت بالایی در ضربه و عمق خستگی یک سازه ایجاد می کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه سازه های بزرگی همچون کشتی، هواپیما، بدنه ماهواره ها، زیردریایی کوچک، پنل قطارها، مونوریل و… باید مقاومت بالایی داشته باشند به همین دلیل استفاده از این کامپوزیت ها می تواند مقاومت این سازه های بزرگ را بالا ببرد.
به گفته وی، سازه های کامپوزیتی که با این فناوری جدید ساخته می شوند شامل پنج لایه نازک دودهم میلیمتری کامپوزیت یک لایه آلومینیوم و یک لایه فایبر گلاس است که استحکام سازه را در ازای وزن پایین افزایش می دهد.
وی تاکید داشت: با توجه به اینکه طرح های دیگری برای ساخت سازه های کامپوزیتی خودترمیم شونده داریم، می توانیم سازه های الیاف فلز را به صورت خودترمیم شونده نیز بسازیم تا سازه ها ویژگی های برتری نسبت به سازه های کنونی داشته باشند. وی افزود: این پروژه در سطح کلان در حال انجام است و چندین پروژه دانشجویی را درگیر کرده است.