به گزارش سیناپرس،تحقیقات جدید محققان در دانشگاه چیچستر نشان می دهد که دانشجویان مقطع کارشناسی که با اضطراب اجتماعی سر و کار دارند، احتمالاً هم از نظر اجتماعی و هم از نظر تحصیلی دچار مشکل هستند.
این موضوع بسیار بیشتر از آن میزانی که ممکن است تصور شود دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد. گفتنی است نتایج یک مطالعه قبلی تخمین می زند که ۲۲ درصد از دانشجویان دانشگاه ها در بریتانیا در حین تحصیل با نوعی از اضطراب اجتماعی روبرو هستند. نتایج یک مطالعه دیگر بیان می کند که این سطح اضطراب می تواند تا ۸۰ درصد باشد.
نتایج این مطالعه نشان می دهد که اضطراب اجتماعی هنگام تحصیل در دانشگاه با نمرات پایین تر، الگو های افکار منفی، روابط اجتماعی ضعیف با همکلاسی ها و انزوای اجتماعی مرتبط است. متاسفانه شرایط فوق می تواند برای بسیاری از دانشجویان بدتر شده و آن ها در سکوت و بدون تلاش برای دریافت کمک، با این وضعیت دست و پنجه نرم کنند. به گزارش سیناپرس،در این میان مهم ترین دلیل عدم درخواست کمک از سوی این افراد، ترس از دریافت برچسب هایی مانند آدم عجیب یا دیوانه از سوی اطرافیان است.
به گزارش سیناپرس، دانشگاه میتواند برای کسانی که احساس اضطراب اجتماعی دارند، چالش های منحصر به فردی ایجاد کند و متاسفانه تاکنون مطالعات کمی در این رابطه انجام شده است.
دکتر یان تیندال، روانشناس و یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشگاه چیچستر، در رابطه با مشکل بسیار مهم فوق می گوید: احساسات ناشناخته و متوسط اضطراب اجتماعی می تواند منجر به آسیب های متعددی برای دانشجویان شود و دانشجویان مضطرب معمولا ویژگی های مشترکی دارند.به گزارش سیناپرس، برای این مطالعه ، محققان با گروهی از دانشجویان از دانشگاههای مختلف بریتانیا مصاحبه کردند. تمام افراد مورد مطالعه در دوران تحصیل با اضطراب اجتماعی سروکار داشتند. این مصاحبه ها منجر به کشف پنج ویژگی اصلی در میان دانشجویان مضطرب شد.
یکی از این پنج ویژگی، خودآگاهی است که معمولاً توسط احساسات منفی برانگیخته شده و اغلب باعث می شود دانش جویان بیش از حد به موضوعات فکر کرده و در مورد انتظارات غیرواقعی از قضاوت شدید دیگران نگران باشند.
به گزارش سیناپرس، بسیاری از دانشجویان مصاحبه شونده اعتراف کردند که در واقع تلاش می کنند تا کل شخصیت خود را در راستا و همسو با همسالان خاص به عنوان راهی برای کاهش اضطراب خود تغییر دهند. برخی دیگر برای به دست آوردن اعتماد به نفس به مصرف الکل روی می آورند.
به گزارش سیناپرس، موضوع تکرار شونده دیگر در میان پاسخ های دانش جویان این است که بسیاری از این افراد به دنبال یک تجربه اجتماعی خاص منفی یا اضطراب زا برای مدت طولانی خود را منزوی می کنند. چنین اقداماتی می تواند منجر به از دست دادن کلاس ها و تکالیف مهم شود که البته در نهایت به نمرات کسب شده توسط آن فرد آسیب می زند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Qualitative Report منتشر شده است.
مترجم: لیلی دهقان پور
No tags for this post.