نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازگشایی ظرف پنجاه ساله ای از خاک ماه

به گزارش سیناپرس، محققان آژانس فضایی سرانجام ظرفی از خاک ماه را باز می کنند که ۵۰ سال پیش توسط فضانوردان آپولو ۱۷ جمع آوری شده بود.

این ظروف مهر و موم شده با خلاء، که در دسامبر ۱۹۷۲ مصادف با آذر ماه سال ۱۳۵۱ جمع آوری شده، حاوی سنگ ها و خاک ناشی از رانش زمین در دره Taurus-Littrow در ماه است و درصورت خوش شانسی دانشمندان، ممکن است برخی از نمونه های گازهای موجود در ماه را نیز در خود جای داده باشد.  

حال سوال اساسی این است که چرا الان و پس از گذشت ۵۰ سال این نمونه را باز کنیم؟ پاسخ ساده است، زیرا حتی در آن زمان، تیم آپولو می ‌دانست که علم و فناوری به پیشرفت بسیار فراتر از آنچه در دهه ۱۹۷۰ممکن بود، خواهد رسید.

به گزازش سیناپرس، مطمئنا حق با دانشمندان بود و تصمیم درستی گرفته شد. اکنون، محققان یک فرآیند چند هفته‌ ای را آغاز کرده ‌اند تا به آرامی لوله ۴ در ۳۵ سانتی‌متر مهر و موم شده را با استفاده از وسیله ‌ای که دانشمندان آژانس فضایی اروپا (ESA) آن را قوطی بازکن آپولو می ‌نامند، آغاز کرده ‌اند. 

به گفته ناسا، زمانی که فضانوردان نمونه را از سطح ماه در سال ۱۹۷۲ جمع آوری کردند، کف ظرف بسیار سرد بود. این بدان معناست که نمونه حاوی مواد فرار است، موادی مانند یخ آب و دی اکسید کربن، که در دمای معمولی تبخیر می شوند. 

اگر محققان بتوانند این گازها را از نمونه استخراج کنند، آنگاه می توانند آنها را با تجهیزات طیف سنجی جرمی مدرن مطالعه کنند.به گزازش سینا، این امر می تواند بینش های ارزشمندی در مورد تاریخ ماه شناسی در اختیار محققان قرار دهد.
فرانچسکا مک‌دونالد (Francesca McDonald) یکی از دانشمندان آژانس فضایی اروپا و سرپرست علمی پروژه مشترک با ناسا در بیانیه ای گفت: هر جزء گازی که تجزیه و تحلیل می‌ شود می ‌تواند به بیان بخش متفاوتی از داستان منشأ و تکامل مواد فرار در ماه و در منظومه شمسی اولیه کمک کند. 

به گفته ناسا، این تجزیه و تحلیل همچنین به آماده‌ سازی فضانوردان برای مأموریت ‌های آتی آرتمیس کمک می‌ کند که برای اولین بار از زمان آپولو ۱۷، انسان‌ها را به ماه باز می‌ گرداند.
به گزارش سیناپرس، فضانوردان آرتمیس قصد دارند در قطب جنوبی ماه فرود بیایند، جایی که نمونه های مهر و موم شده ای از خاک سرد ماه را جمع آوری می کنند که امیدواریم درک علمی از تکامل ماه را بیش از پیش ارتقا دهد. گفتنی است که در ماموریت های آرتمیس، ناسا اولین زن و اولین فرد رنگین پوست را روی سطح ماه فرود خواهد آورد و تلاش می کند یک پایگاه دائمی در ماه ایجاد کند.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: livescience
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل